Żywot Świętej Hildegardy

Hildegarda von Bingen urodziła się jako dziesiąte dziecko swoich rodziców. Zgodnie z panującymi podówczas zwyczajami oddano ją pod opiekę kościoła – jako dziesięcinę. Zamieszkała więc w pustelni gdzie miała dożyć swoich dni jako mniszka – czytając psałterz, ucząc się pisać i zgłębiając Tajemnicę Zbawienia. Plan ten konsekwentnie zmierzał ku realizacji aż do dnia, kiedy Hildegarda – w absolutnej ciszy pustelni – usłyszała Głos Boga…

Tak skończyło się życie Hildegardy, a zaczął się Żywot Świętej Hildegardy Von Bingen. W przeciwieństwie jednak do typowych hagiografii, ta nie była utworem literackim i nie powstała po śmierci głównej bohaterki. Zanim o Świętej Hildegardzie z Bingen zapisano choćby jedną stronę w księgach – zwykła, ludzka Hildegarda musiała dotrzymać jej kroku.

Kronikarze, rodzice Hildegardy, jej surowa opiekunka Jutta zapraszają do udziału w widowisku, ukazującym jej drogę ku świętości. Jak zmienia się życie kogoś, kto traci prawo do dysponowania swoją osobą, stając się niejako „dobrem publicznym"? Jak wygląda proces rezygnacji z prawa do siebie?

Zwiastun spektaklu: https://www.youtube.com/watch?v=www8W_Y_74I&feature=youtu.be

Informacje o twórcach:

Błażej Tachasiuk – od 2008 roku aktor Chojnickiego Studia Rapsodycznego, absolwent Południowobałtyckiej Akademii Teatru Niezależnego, student IV roku prawa Uniwersytecie Gdańskim. Współreżyser spektaklu „Coup d'etat". Z Chojnickim Studiem Rapsodycznym zrealizował wielokrotnie nagradzane spektakle m. in. : "Bóg się rodzi", "Szturm na Chojnice", "Dziecko dla początkujących", "Dzieło Sztuki", "Versus", "Władca Much".

Sandra Szwarc – studentka Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie fortepianu, absolwentka wiedzy o teatrze Uniwersytetu Gdańskiego oraz absolwentka Południowobałtyckiej Akademii Teatru Niezależnego. Aktorka Teatru Gdynia Główna i Teatru Stajnia Pegaza. Absolwentka Szkoły Pisania przy Bydgoskim Teatrze Polskim. Tekst "Von Bingen. Historia prawdziwa" został zakwalifikowany do półfinału Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej.

Fragmenty recenzji:
„Żywot Hildegardy opowiedziany został w ironiczno-groteskowej konwencji. Wiele pomysłów wydaje się zaczerpniętych wprost z farsy, pomimo tego, że historia świętej nie miała zbyt wiele wspólnego z komedią. Szczególnie udany okazał się pomysł wprowadzenia postaci narratora (w tej roli Jacek Panek), przewrotnego mistrza ceremonii, który niejako zza kulis swoim dowcipnym komentarzem ubarwia sens tego, co dzieje się na scenie. Wyrazy uznania należą się młodym i pełnym zapału aktorom, a także samej autorce sztuki, która nie obawiała się wziąć na warsztat autentycznej postaci historycznej po to, by jej los przedstawić w odmiennym świetle. Takie dekonstrukcyjne, feministyczne spojrzenie na osobę wielkiej mistyczki jest dowodem bezkompromisowości i odwagi, których nie powstydziłby się żaden nowoczesny dramaturg".
„Hagiografia w szponach dekonstrukcji", Aleksandra Andrearczyk, kulturaonline.pl

„Von Bingen. Historia prawdziwa przenosi nas w magiczny, średniowieczny świat. Akcja spektaklu jest zmienna i dynamiczna, nie pozostawia nas na zbyt długo w objęciach jednej emocji, przez co pozostawia wrażenie świeżości i lekkości. W żaden sposób nie pozwala widzowi na nudę. Przedstawienie nie jest jedynie próbą przybliżenia życiorysu jednej z osób okrzykniętych świętymi, mimo iż mogłoby takowym być. Sztuka staje się przede wszystkim pytaniem o cel naszej ziemskiej wędrówki i próbę zdystansowania tego, czego oczekujemy, z tym, co aktualnie osiągamy. Jest huśtawką między tym, co nam się wydaje, a tym czego oczekuje od nas Bóg, przeplatanką naszych indywidualnych wizji, z wizją nadrzędną, jedynie słuszną, nazywaną przeznaczeniem. Przedstawienie jest w końcu dowodem, na to, że nic temu przeznaczeniu przeszkodzić nie jest w stanie i co ma się zdarzyć, zdarzy się, bez względu na okoliczności, a każda rzecz materialna i niematerialna ugnie się, poruszy lub przepadnie po to tylko, by mogło się to dokonać".
„Opowieść o tym jak wypełniło się przeznaczenie", Patryk Żaglewski, Teatromiasto

Teatr Czarny Kwadrat

12 grudnia o godz. 19
Bilety: 20/ 30 zł
Rezerwacja:
tel. 58 351 15 12
kom. 600 306 634; 600 306 632
teatr@teatrgdyniaglowna.pl
sprzedaż online: http://teatrgdyniaglowna.interticket.pl/

Teatr Gdynia Główna
Plac Konstytucji 1, 81-354 Gdynia,
Dworzec PKP Gdynia Główna (peron -1)
www.teatrgdyniaglowna.pl



(-)
Materiał Teatru
3 grudnia 2015