20-lecie. Teatr polski po 1989

autor:
Dorota Jarząbek (red), Marcin Kościelniak (red), Grzegorz Niziołek (red)
opis:

Kilkadziesiąt szkiców autorów różnych pokoleń składa się na pierwszy tak rozległy i wielostronny obraz polskiego teatru minionych dwóch dekad. Jest to obraz zbudowany na skrzyżowaniu różnych perspektyw – historycznej, antropologicznej i estetycznej – ukazany jako pole nieustannych negocjacji: z tradycją, z przeszłością, z oczekiwaniami dyktowanymi przez aktualny czas i dane miejsce. Teatr polski uwikłany w dylematy zarówno współczesnej sztuki, jak i polityki staje się odbiciem dynamicznych przemian współczesnego polskiego życia artystycznego i społecznego. Dwadzieścia lat teatru to okres na tyle ciekawy, by pokusić się o napisanie jego historii. • • • Szczegółowy spis treści: 1. PAMIĘĆ * Zbigniew Majchrowski, Szczątki założycielskie * Dwadzieścia spektakli na dwudziestolecie. Z Jerzym Jarockim rozmawia Beata Guczalska * Grzegorz Niziołek, Ruiny Europy * Ewa Bułhak, Miasto liczy psie nosy. Wprowadzenie do projekcji spektaklu * Anna R. Burzyńska, „Myśmy wszystko zapomnieli”. Dialektyka narodowej pamięci i zbiorowej amnezji w teatrze Michała Zadary 2. MEDIUM * Dorota Sajewska, Medialność teatru politycznego * Artur Duda, Na śmietniku popkultury. Teatr polski po 1989 roku z perspektywy estetyki peformatywności * Dorota Semenowicz, Siła teatralnego obrazu. O kontemplacji w teatrze 3. MIEJSCA * Joanna Wichowska, Szpetne ciało Polski B * Tamara Trojanowska, Gra o miejski palimpsest * Małgorzata Dziewulska, Uwagi o przeszkadzaniu. Jerzy Grzegorzewski wobec publiczności i recenzentów * Maryla Zielińska, Warszawski spleen, czyli fin de siècle i Grzegorz Jarzyna 4. KANON * Maria Prussak, Koniec „naszego narodowego dramatu” * Dorota Jarząbek, Monolog oniemiałego. Inscenizacje klasyki jako wyzwanie dla aktora * Monika Kwaśniewska, Rewolucja w teatrze Jerzego Grzegorzewskiego i w teatrze Jana Klaty * Olga Katafiasz, „Pokaż mi, jak widzisz Hamleta, a powiem ci, kim jesteś” 5. POSTAĆ * Marcin Kościelniak, Bohaterowie z przeszłością, bohaterowie bez przeszłości. Szkic o końcach teatru politycznego * Tadeusz Kornaś, Eschatologie Piotra Cieplaka, albo „dusza z ciała wyleciała” * Dorota Sosnowska, Śniący, chory i błazen - trzy typy postaci w inscenizacjach Krystiana Lupy na wybranych przykładach * Ewelina Godlewska, Krzyk w poprzek języka. Dyskurs miłosny, dyskurs melancholijny w ciało wpisany 6. PERFORMER * Beata Guczalska, Rezoner, medium, gracz. Aktor w dwudziestoleciu 1989 – 2009 * Joanna Walaszek, Wracając do Starego Teatru * Anna Królica, Ciało tańczące poza cielesnością, czyli o paradoksach polskiego tańca 7. PROWOKACJA * Katarzyna Fazan, Tandeta w złym czy dobrym gatunku? Antyestetyka w polskim teatrze dwudziestolecia (1989-2009) * Iga Gańczarczyk, Czy istnieje jeszcze tabu we współczesnym polskim teatrze? * Joanna Woźnicka, Między przyswojeniem a odrzuceniem: teatr Krzysztofa Warlikowskiego. Teatr krytyczny, sztuka krytyczna 8. INSTYTUCJA * Paweł Płoski, Pełzająca reforma.
Zmagania z polskim ustrojem teatralnym
www.ha.art.pl

miejsce wydania:
Kraków
wydawca:
Wydawnictwo Korporacja Ha!art
cena:
36.00 zł
liczba stron:
436
isbn:
978-83-61407-51-5

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia