Mei Lanfang. Mistrz opery pekińskiej

autor:
Redakcja i wstęp: Ewa Guderian-Czaplińska, Grzegorz Ziółkowski
opis:

Opis Antologia pod redakcją Ewy Guderian-Czaplińskiej i Grzegorza Ziółkowskiego została wydana jako prezent dla Eugenia Barby, twórcy Odin Teatret podczas XIV sesji Międzynarodowej Szkoły Antropologii Teatru ISTA w kwietniu 2005 roku. Publikacja prezentuje sylwetkę mało znanego w Polsce, wybitnego aktora i reformatora opery pekińskiej. O tym, jak ważną rolę odegrał Mei Lanfang w historii światowego teatru przekonują teksty Wsiewołoda Meyerholda, Siergieja Eisensteina oraz Bertolta Brechta, które powstały po występach aktora w Moskwie w 1935 roku. W książce znalazły się także: artykuł Zbigniewa Osińskiego, przedstawiający recepcję najwybitniejszego przedstawiciela opery pekińskiej w Polsce, szkic porównawczy Huanga Zuolina na temat Stanisławskiego, Brechta i Mei Lanfanga, a także dwa teksty znawcy teatru eurazjatyckiego i współtwórcy ISTA - Nicoli Savaresego. Tom otwiera wypowiedź Mei Lanfanga zatytułowana Moje życie na scenie, którą potraktować można jako wspomnienie lub wykład na temat sztuki aktorskiej, ale i jako cenną lekcję pokory: "Nie ma granic doskonałości artystycznej [...], aby coś w sztuce osiągnąć, trzeba ciężko i uporczywie walczyć. Jeżeli nie pracujesz, lecz tylko polegasz na swoim talencie, zadowalasz się przelotnymi sukcesami, nie przyjmujesz krytyki - z pewnością wiele nie osiągniesz".

miejsce wydania:
Wrocław
wydawca:
Instytut im. Jerzego Grotowskiego
cena:
25 zł
liczba stron:
222
isbn:
83-917448-3-3
okładka:
miękka

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia