Bez zazdrości nie ma miłości

"Othello" - reż. Maciej Sobociński - Teatr Bagatela w Krakowie

Czy się sięganie po Szekspirowskiego "Othella" w XXI wieku ma jeszcze sens? Maciej Sobociński pokazuje, że, w nieco odświeżonej formie, ten głęboki, choć fabularnie nieskomplikowany dramat wciąż można zaproponować widzom.

Historia przedstawiona w „Othellu” jest (jak na Szekspira) wyjątkowo prosta – oto Desdemona, córka weneckiego patrycjusza, w tajemnicy przed ojcem bierze ślub z enigmatycznym i nieobliczalnym Maurem. Wybranek nie przypada do gustu ojcu, ale ten, postawiony wobec faktu dokonanego, może jedynie bezradnie przeklinać los. W związku z tym zakochani wspólnie wyjeżdżają na Cypr, żeby tam doglądać interesów doży. Wyspa stanie się świadkiem matactw i konszachtów Jago, które skończą się tragedią, bowiem szwarccharakter uderzy w najczulszą strunę męskiej natury, czyli w zazdrość.

Dużą zaletą  spektaklu jest jego wierność wobec literackiego pierwowzoru. Taki zabieg mógłby być ciężkostrawny, gdyby reżyser nie zdecydował się na sceniczny minimalizm, dzięki któremu Othello nie przytłacza rozmachem. Chociaż niektóre sceny (szczególnie finał i fragmenty, ukazujące szaleństwo tytułowego bohatera) ocierają się o patos , dzięki zachowanej w większej części przedstawienia oszczędności środków, spektakl pozostaje spójny i wyważony . Akcja toczy się w nieokreślonej przestrzeni, która z jednej strony przypomina renesansowy dwór, a z drugiej przenosi bohaterów bliżej czasów współczesnych. Takie zawieszenie problemu między przeszłością a teraźniejszością pozwala zidentyfikować się z problemem zazdrości, który, chociaż obecny w życiu każdego z nas, rzadko przybiera takie rozmiary, jakie nadał mu Szekspir.

Jedną  z nielicznych zmian wprowadzonych przez reżysera jest opowiedzenie historii tej burzliwej miłości z perspektywy zbrodni, która już się dokonała. Stąd już pierwsza scena (i kilka kolejnych podczas trwania spektaklu) pokazują zrozpaczonego Othella, który trzyma w ramionach martwe ciało ukochanej. Pokazanie śmierci Desdemony na samym początku spektaklu jest zabiegiem dość ciekawym, bo dzięki temu widz, zamiast oczekiwać na krwawą kulminację, zwraca uwagę na mechanizmy, jakie do niej doprowadziły. Dlatego może zastanawiać, dlaczego Sobociński tak bardzo rozciągnął w czasie zakończenie, które przecież nie stanowiło osi spektaklu.

Pod względem aktorskim należy pochwalić Marcina Sianko w roli Jago, ponieważ stworzył on nieszablonową postać. Nie jest ucieleśnieniem zła (jak np. Aaron w  innej sztuce Szekspira „Tytus Andronikus”), ale chaotycznym mężczyzną, który gdzieś po drodze gubi motywy działania i zaczyna bezwzględnie krzyżować plany przyjaciół jedynie dla rozrywki. Jest w nim nawet coś z nadwornego błazna. Urszula Grabowska również dobrze wpasowała się w rolę Desdemony, udało jej się bowiem pokazać dwa oblicza kobiety: delikatnej i zakochanej małżonki ale też silnej, prowokującej femme fatale. Najbardziej rozczarowuje sam Othello, czyli Marcin Wiercichowski, który przyzwoicie radzi sobie jedynie w scenach wymagających stanowczości i chłodu, gdy zaś wymagane są emocje i pasja, jego gra pozostaje płaska, jednowymiarowa.

„Othello” to spektakl zbudowany na interesującym pomyśle, który jednak nie w pełni wykorzystuje swoje możliwości. Duch  Szekspira został zachowany, ale jednak po trzech godzinach widz odczuwa niedosyt.

Sonia Kaczmarczyk
Dziennik Teatralny Kraków
14 lutego 2012
Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...