Białystok: (re)interpretacje. slap czytań

Nowy projekt Teatru Dramatycznego

W sobotę i niedzielę (20-21.10) teatr proponował w kameralnej przestrzeni inne spotkanie z dramatem niż dotychczas - nie z pełnowymiarowym spektaklem, a z czytaniem performatywnym. Pomysł interesujący, szkoda tylko, że na pierwszą niedzielną odsłonę przyszło mało osób - pisze Monika Żmijewska w Gazecie Wyborczej-Białstok.

«Czytanie dramatu w Białymstoku to rzecz nienowa - kilka lat temu stały punkt do swego programu wprowadził Międzynarodowy Festiwal Inicjatyw Teatralnych "Białysztuk". Ale to, co proponuje teatr im. Węgierki, to rozszerzona interesująca formuła pomysłu - w ciągu dwóch dni odbywa się czytanie trzech różnych dramatów (połączonych wspomnianym kluczem), przez trzy różne ekipy aktorskie prowadzone przez trzech różnych reżyserów. Co ważne - po prezentacji ostatniego dramatu, około godz. 18 odbędzie się dyskusja z udziałem teoretyków i praktyków, zajmujących się tematem wykluczenia, nietolerancji, rasizmu. I tak ma być też w następnych odsłonach slapu (z angielskiego: uderzenie w twarz). Najbliższy - w listopadzie.

Warto skorzystać - to świetna okazja, by z aktorami spotkać się w momencie ich pierwszych dni pracy nad tekstem, posłuchać surowego tekstu dramatu. Jest coś urokliwego w tym, że dramat nie jeszcze scenicznego obramowania, aktorzy siedzą tylko w słupie światła, słychać szelest kartek. Dla widza - słuchacza, to coś jeszcze - widz bowiem może mieć wpływ na to, który z prezentowanych dramatów zostanie w przyszłości wystawiony w teatrze i zagłosować, który z tekstów chcieliby zobaczyć już w formie gotowego spektaklu.

W sobotę aktorzy czytali tekst Śnieży Roberta Jarosza w reż. Waldemara Raźniaka, oparty na biografii Andersena, w niedzielę po południu - A(II) Rh+ rumuńskiej autorki Nicoletty Esinencu w reż. Anety Groszyńskiej.
W przypadku tego ostatniego tekstu - interpretowała go jedna aktorka, zresztą znakomicie - Aleksandra Maj. Wcieliła się w rolę sfrustrowanego lekarza pobierającego krew, w którym nienawiść do otoczenia aż buzuje, a poglądy są bardzo ugruntowane, w stylu: Arabowie śmierdzą, Murzyni jeszcze bardziej, Żydzi są jeszcze gorsi, a z mieszanych małżeństw rodzą się debile i prostytutki. Z bohatera złość i frustracja aż się wylewa, jeszcze chwila i może zdarzyć się tragedia...

- Gdy dostałaś ten tekst do realizacji, co pomyślałaś? Breivik? Le Pen?
- pytał reżyserkę po prezentacji teatrolog Bartłomiej Miernik.

- Nie, pierwsze wrażenie dotyczyło bardziej formalnych kwestii. Tekst nie jest typowym dramatem z podziałem na role, jest napisany ciurkiem, to taki wylew emocji. Zastanawiałam się bardziej: kto to mówi, jak to mówi, o czym mówi
- odpowiadała reżyserka Aneta Groszyńska. - Nicoletta Esinencu napisała ten tekst po rumuńsku, ale mieszka w Mołdawii, akcja pewnie dzieje się gdzieś na pograniczu. Myślałam o tym, co ta dziewczyna ma do powiedzenia, czy mieszkający tam ludzie mają w głowach to, co bohater i na ile to dotyczy nas. Pojawiają się tam takie pytania: Czy chcesz mieć ojca Cygana? Czy chcesz mieć syna homoseksualistę? To są pytania w sumie dotyczące każdego, taki podskórny rasizm, on dzieje się wszędzie.

- Jeśli ten dramat wygra i zostanie wystawiony, w którą stronę pójdziesz z interpretacją? - pytał Miernik.

Groszyńska: - Szukaliśmy w tym tekście trochę śmieszności, tak, by zobaczyć siebie. Bohater wyklucza wszystkich wokół siebie, do wszystkich pała nienawiścią, aż w końcu, jak tak wszystkich odrzuca - zostaje sam, też obcy i wykluczony. Podczas przygotowywania tekstu szukaliśmy wokół tego właśnie i w tym kierunku pewnie poszedłby spektakl. Bohater zaczyna na swój sposób budzić współczucie - to człowiek, który jest skulony, ten ciąg myśli go dławi, nie radzi sobie z frustracją, która go przytłacza i dusi. I tak zostaje sam.

O godz. 17 w teatrze rozpoczęło się czytanie trzeciego dramatu: Włochy: Brazylia 3:2 Davide Enia, w reż. Krzysztofa Rekowskiego. Po prezentacji, około godz. 18, rozpoczeła się dyskusja z udziałem Wojciecha Śleszyńskiego - dziekana Wydziału Historyczno-Socjologicznego Uniwersytetu w Białymstoku, Katarzyny Niziołek z Wydziału Socjologii UwB oraz Małgorzaty Siwickiej, psychologa z Podlaskiego Oddziału Straży Granicznej. Po dyskusji przewidziano głosowanie na najlepszy dramat i losowanie nagród wśród publiczności.»

"Grupa krwi na scenie Węgierki" Monika Żmijewska
Gazeta Wyborcza - Białystok online
23 października 2012
Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...