Bohema z dystansu

Opera Wrocławska w trudnych dla kultury czasach postawiła na najwyższą jakość wykonawstwa sztuki operowej.

Dzięki transmisji na żywo jednego z najsłynniejszych dzieł Giacomo Pucciniego, „Cyganerii", telewidzowie mieli okazję – i przyjemność – obcowania ze operą na światowym poziomie. W listopadowy weekend dwukrotnie wystawiono na żywo klasyczną inscenizację „La Bohème" w reżyserii Waldemara Zawodzińskiego, jednak w dostępnej dla wszystkich formie streamingu internetowego. Młoda i świetna obsada nadała spektaklowi sprzed kilkunastu lat nową jakość.

Niekwestionowaną bohaterką wieczoru była Adriana Ferfecka wcielająca się w rolę Mimì. Mimo bardzo młodego wieku – dwudziestu ośmiu lat – śpiewaczka ma już na koncie pierwsze nagrody w kilkunastu europejskich konkursach wokalnych oraz debiuty w teatrach tej rangi co Deutsche Oper w Berlinie, Teatro dell'Opera di Roma w Rzymie czy w weneckim Teatro La Fenice. Nie dziwi się tym osiągnięciom nikt, kto jej posłucha – Ferfecka dysponuje idealnie czystym i pięknym w barwie sopranem, który nie tylko góruje nad wszystkimi w scenach zbiorowych, lecz wybrzmiewa także doskonałym piano. Pełna wyrazu gra aktorska, zwłaszcza w scenach dramatycznych, oraz klasyczna uroda prawdziwej primadonny zjednują artystce serca wszystkich słuchaczy.

Piotr Buszewski w roli Rodolfo w niczym nie ustępuje swojej scenicznej partnerce. Również dwudziestoośmioletni, kształcił się muzycznie w Warszawie, Rzymie, Nowym Jorku i Filadelfii, debiutował między innymi w Bostonie, San Diego, Lipsku i Hong Kongu, a w ubiegłym roku został finalistą prestiżowych przesłuchań dla debiutantów w Metropolitan Opera. Jego miękki, ciepły tenor pięknie porusza się w bardzo wymagającej partii Rodolfa, łącznie z brawurowym wykonaniem jednej z najsłynniejszych i najtrudniejszych arii tenorowych świata, „Che gelida manina". Buszewski jest też niezwykle swobodny na scenie, świetny aktorsko, przystojny i seksowny, gibki, obdarzony niezwykłą pewnością siebie. To artysta prawdziwie światowy!

Towarzyszami marzycielskiego poety Rodolfa są malarz Marcello – w tej roli występuje Adam Zaremba, muzyk Schaunard – Tomasz Rudnicki, i filozof Colline – Jerzy Butryn. Ten wspaniały zespół żartuje, śpiewa, a nawet tańczy (!) z wigorem i fantazją, choć odgrywają wiecznie głodnych i zmarzniętych. Chyba dobrze się razem bawili na próbach! Zaremba spisał się w roli zazdrosnego, namiętnego Marcella, zaś Butryn wzruszył piękną interpretacją arii „Vecchia zimarra, senti", w scenie poprzedzającej śmierć Mimì, kiedy to serce Rodolfa pęknie z żalu, a wszyscy telewidzowie zapłaczą rzewnymi łzami.

Partię Musetty, trzeciej najważniejszej roli w „Cyganerii", powierzono doskonałej sopranistce koloraturowej, Marii Rozynek-Banaszak. Podobnie jak odtwórcy dwóch głównych ról, śpiewaczka jest wspaniała wokalnie i aktorsko. Obdarzona świetną figurą oraz dużym temperamentem, brawurowo wykonała „Walc Musetty", czyli arię „Quando m'en vo", która jest wizytówką tej roli i po części całej opery.
Bo o czym opowiada „La Bohème"? O życiu młodych artystów-idealistów... Targają nimi namiętności, rządzi nimi nieprzeciętna wrażliwość, a oni piszą, tworzą, śpiewają, malują, występują, szukają sponsorów, zalegają z czynszem, nie mają na jedzenie, rozpaczają, śmieją się, kochają i umierają. Czy życie współczesnych artystów bardzo się różni od bytowania paryżan sprzed stu pięćdziesięciu lat? W roku 2020 chyba nie.

Inscenizacja Zawodzińskiego, który stworzył również scenografię i kostiumy, trzyma się klasycznego wyobrażenia o życiu bohemy artystycznej tamtych czasów. Może odrobinę za bardzo. Czepkom i sukniom przydałby się współczesny sznyt.

Rozpowszechnienie na portalach społecznościowych informacji o przedstawieniu „Cyganerii" online pozwoliło realizatorom zgromadzić przez ekranami kilka tysięcy widzów. Na początku pierwszej z dwóch transmisji organizatorzy borykali się z problemami technicznymi – brakowało polskich napisów oraz synchronizacji dźwięku z obrazem. Na szczęście po kilku minutach sytuację opanowano i przez kolejne dwie i pół godziny wygłodniali melomani cieszyli się pełnią fonii i wizji.

Bassem Akiki, młody dyrygent i kompozytor libańskiego pochodzenia, który od niedawna pełni funkcję dyrektora muzycznego Opery Wrocławskiej, świetnie poprowadził zespół muzyków rozsadzonych w kanale orkiestrowym i w części dostosowanej do tego powierzchni dla widowni, zgodnie z zalecaniami dystansu społecznego. Śpiewacy wystąpili więc w warunkach odmiennych od zwykłego przedstawienia – nie musieli trzymać się zasady frontowej postawy wobec widzów, bo widzów nie było, dyrygenta mieli zaś dalej od siebie. Akiki, wszechstronnie wykształcony i doświadczony zdobywca wielu prestiżowych nagród w Polsce i na świecie, i w tych warunkach poradził sobie doskonale. Może dlatego, że studiował również filozofię?

Bo w każdej sytuacji dystans mieć warto.

Agnieszka Kledzik
Dziennik Teatralny Warszawa
23 listopada 2020
Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...