Dance funerable i polityka

Focus on Mitos 21

"Paradise now - do it with Heidi" - to projekt pełnospektaklowy, z fabułą, a nawet morałem. Nawiązuje luźno do moralitetu, teatru politycznie zaangażowanego, do tego spowity jest delikatną mgiełką absurdalnego, czarnego humoru

„Paradise...” zaczyna scena spotkania na szczycie – niemal dosłownie, gdyż czołowi politycy Francji (Nicolas Sarkozy – Bogdan Brzyski), Niemiec (Angela Merkel – Agata Myśliwiec) i Włoch (Silvio Berluscconi – Zbigniew W. Kaleta) oraz Carla Bruni chronią się w górskiej chatce przed opinią publiczną w związku z rozbiorem Szwajcarii, wymuszonym przez Kadafiego. Czas spędzają przyjemnie – słuchają radia (min. „Wolna Szwajcaria”), kłócą się o sprawiedliwość podziału i piją wino. Prezentowanie polityki w teatrze w ujęciu Aniki Döriing i Cesci Carnieer zasadza się na rozumieniu sztuki jako zaangażowanej, jakkolwiek scena ośmieszająca przedstawicieli rządów wymienionych państw ociera się nieco o politykierstwo – rządzący stają się marionetkami chowającymi się przed społeczeństwem, traktując swoje kraje jako prywatną własność. Do tego targują się o każde miasto i miasteczko, nieustannie pijąc. Język polityki przybiera formę bełkotu – dosłownego - biorąc pod uwagę kolejne puste butelki po winie. Co się tyczy pomysłów na zdobycie poparcia Szwajcarii, bawią naiwnością, np. Sarkozy zamierza sprezentować każdemu eks-obywatelowi Szwajcarii pakiet powitalny z bagietką i beretem.

Polityczny w kontekście pierwszej sceny, choć równie groteskowy i nieprawdopodobny staje się problem eutanazji, który zostaje wyolbrzymiony do granic absurdu. Ludzkością w „Paradise now...” zawładnął pęd ku śmierci. Przez zamkniętą granicę, nielegalnie przechodzą śmiertelnie i nieuleczalnie chorzy, ponieważ wraz z upadkiem Szwajcarii nielegalna stanie się eutanazja. Stąd wynika zapotrzebowanie na przewodników, którzy pomogą ukradkiem przekroczyć granicę i doprowadzą do organizacji zajmującej się aplikowaniem śmierci dożylnie, nazywanej „Do it with Heidi”. Do kliniki śmierci prowadzi krętymi ścieżkami niewzbudzający zaufania typ o wymownym imieniu Todd (Krzysztof Zawadzki), natomiast omija ją szerokim łukiem jego eks-żona, również przewodniczka, o równie znaczącym imieniu – Liv (Małgorzata Hajewska-Krzysztofik). Walka tych dwojga skupia się na młodym małżeństwie, wybierającym się (naprawdę) turystycznie do Szwajcarii, na dobę przed jej rozbiorem. Kłótnia małżonków powoduje, że ich ścieżki się rozchodzą: Ewelina (Anka Graczyk) dołącza do Liv, Dawid (Andrzej Popiel) do Todda. Tłem dla ich wędrówki jest wszechobecne szleństwo śmierci, groteskowe danse funerable, wszyscy chcą koniecznie umrzeć jeszcze zanim Szwajcaria przestanie być Szwajcarią. Wraz z końcem klinik eutanazji wydaje się, że śmierci już nie będzie. Wszyscy pragną godnego umierania w postaci zastrzyku, ewentualnie, gdyby ze względu na kolejki nie udało się zdążyć przed północą – zostaje jeszcze drzewo i stryczek („Wszystkie drzewa są już pozajmowane” – mówi tajemniczy petenet to Eweliny i Dawida), jakkolwiek samobójcza śmierć jest niegodną ostatecznością. Za dobrą śmierć trzeba zapłacić i w ten sposób dochodzimy do wniosku, że śmierć stała się towarem.

Kilka słów należy poświęcić scenografii (Łukasz Błażejewski). Stanowi ją amfiteatralnie ułożona trzypoziomowa konstrukcja wieszaków z ubraniami, które raz pełnią funkcję garderoby Carli, raz jaskinię z urnami. Zresztą samo ubranie, bez ciała, uwydatnia tylko jego brak, co łatwo odnieść do martwego człowieka, po którym zostają jedynie przedmioty. W wyścigu sukienka-kobieta prawdopodobnie wygra ta pierwsza, o czym pisała już Noblistka. Ilość wiszących kolorowych szmatek przytłacza. Nadmiar garderoby przypomina o braku ich właścicieli i użytkowników. Kolory, kroje balowych sukien przywodzą na myśl również karnawał – czas, w którym wszystko wolno, na przykład dokonać rozbioru Szwajcarii. Pod koniec spektalu, po scenie zbiorowego samobójstwa, na dół runą wszystkie poziomy wieszaków. Nie muszę dodawać, że wszyscy giną, oprócz alegorycznch Liv i Todda, którzy postanawiają zjednoczyć siły i otworzyć organizację gromadzącącą organy do przeszczepu. Swoją drogą, paradoksalny kompromis między życiem a śmiercią.

Jakkolwiek temat rozbiorów brzmi znajomo dla polskich odbiorców, to zagadnienie polityki europejskiej mniej znajomo dla słabo zorientowanych, a problem eutanazji jest tematami obcym, stanowi wręcz tabu. Oczywiście, okresowo, np. gdy w porcie w Gdańsku zacumuje pływająca klinika, mówi się o aborcji. Eutanazję omija się nieco w dyskusjach. Do trybunału europejskiego występują matki, którym odmówiono aborcji, na zachodzie ci, którym odmówiono śmierci. Pomimo pozornej znajomości problemów, wytwarza się obcość. „Paradise now...” uderza w pustkę, bo jest głosem w dyskusji, której w Polsce nie ma.

Cecylia Pierzchała
ksiazeizebrak.pl
21 grudnia 2010
Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...