Dr@cula. Vagina dentata, czyli, jak to jest żyć we współczesności

"Dr@cula. Vagina dentata" - reż Agata Biziuk - Teatr Polski w Poznaniu

Agata Buzik nie boi się żadnych kontrowersji. Reżyserka rezygnuje z klasycznego podziału ról, czyli takiego podziału, w którym aktor jest związany z jedną i tę samą postacią przez całą długość trwania sztuki. Trzeba jasno zaznaczyć to na samym wstępie, aby w pełni zrozumieć niniejszą recenzję oraz zawiłą fabułę Dr@culi.

Klasyczny schemat prowadzenia aktorów zostaje przełamany. Aktorzy w biegu zamieniają się rolami. Nic nie jest stałe. Na oczach widza Piotr B. Dąbrowski otwierający spektakl we wcieleniu tytułowego Draculi, po kilkunastu minutach wkłada sukienkę, stając się Alą (główną bohaterką, nastolatką poszukującej w sieci prawdziwej miłości), która przed momentem grana była przez Pawła Siwka. Rzecz niecodzienna na deskach teatru działa tutaj bezbłędnie. A rzeczą oczywistą jest, że tak odważny zabieg mógł skończyć się niepowodzeniem, i zapewne skończyłby się, gdyby nie duet wyżej wymienionych aktorów.

Performens w ich wykonaniu przeciąga pietyzmem wykonania i wzajemnego zrozumienia. Aktorzy działają jak doskonale naoliwiona maszyna, ich dialogi zazębiają się bezbłędnie, tak samo, jak ruchy sceniczne, których w spektaklu nie brakuje.

Opisywanie fabuły jest w mojej opinią rzeczą niewłaściwą. Omawiane dzieło traktowane jest przeze mnie bardziej, jako performens komentujący obecną kondycję człowieka XXI wieku. I tak będę go w niniejszym tekście postrzegał, jako „zwracacz uwagi" na problemy nas otaczające. Spotkałem się z opiniami, które stwierdzają, że w głównej mierze dzieło to porusza temat sytuacji nastolatków, młodych dorosłych, którzy to muszą zmagać się z licznymi trudami inicjacji w świat dorosłych. Jakże trudnym i złożonym, pełnym perwersji seksualnych, populizmu czy ogólnej hipokryzji. Nie mogę zaprzeczyć, bo po części tak właśnie jest. Performens opowiada o owej inicjacji. Jednakże krytyka jest wielowymiarowa, posiada liczne warstwy i tylko jedna z nich, najbardziej widoczna porusza tematykę nastolatków, zmagających się z nieuniknioną inicjacją seksualną.

Ogólnie rzecz biorąc, dzieło to opowiada o każdym z nas niezależnie od wieku czy klasy społecznej, do której należymy. Każdy z nas po części utożsamia się z Alą, główną bohaterką: niewinną osobą, poszukującą zrozumienia w świecie, w którym zrozumienie jest towarem deficytowym. Świat przedstawiony w Draculi jest światem groteskowo przekoloryzowanym, jednak wciąż światem odzwierciedlającym nasz świat. Groteska posłużyła jako uwypuklenie absurdów obecnych w naszej codziennej współczesnej rzeczywistości.

Buzik prowadzi swój tandem (Piotr B. Dąbrowski, Paweł Siwek) ścieżką perwersyjnej zbereźności. Nie ma tutaj miejsca na jakiekolwiek tabu. Dąbrowski grający wyuzdaną trans-influencerce z kontem onlyfans, mamy to. Siwek grający perwersa zakochanego w nastolatce w śpiączce. Obecne. Po chwili zmieniający się w księdza wyspowiadającego Ale z jej „niegrzecznych" myśli, któremu zdecydowanie podoba się to, co słyszy. Również obecne. Aktorzy są w nieustannym natarciu. Wymieniają się rolami, przybierają nowe postacie, non stop są w ruchu. Monologi wylatują im z rękawów. Dosłownie nie mają czasu na złapanie tchu. I ten przeładowany wcieleniami i emocjami koktajl działa. Widz od pierwszego słowa wypowiedzianego na scenie do ostatniej brawurowej ucieczki tandemu trwa bez ruchu.

Marika Wojciechowska odpowiedzialna za scenografię postawiła na minimalizm. Spektakl odgrywany jest w małej sali, a za rekwizyty posłużyły jedynie rozsuwane drzwi oraz duża deska będąca trumną tytułowego Draculi, a obróciwszy ją łóżkiem nastoletniej Ali pełnej pluszowych misiów. Do zagęszczenia już i tak gęstego klimatu posłużył rzutnik multimedialny, rzucający na tył sceny wirtualne zwierzęta, pozwalające wczuć się w atmosferę lub screeny rozmów prowadzonych przez bohaterów na czatach online.

Dr@cula. Vagina dentata jest tworem, który każdy współcześnie żyjący powinien zobaczyć. Nieważne, na jakim etapie życia się znajdujesz, odnajdziesz w sztuce coś, z czym się utożsamiasz. Na zakończenie powtórzę jeszcze raz, nie powinniśmy traktować owego dzieła jako spektakl teatralny, a jako urzeczywistnioną krytykę naszych czasów.

Zmusi nas to do refleksji, która, i jestem tego pewny, jest w stanie działać terapeutycznie, łagodząc bóle egzystencjalne, będące nieodłącznym elementem życia każdego z nas.

Mateusz Nowicki
Dziennik Teatralny Poznań
10 marca 2022
Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92
Portrety
Agata Biziuk
Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...