Francuzi zachwyceni

"(A)pollonia" - reż. K.Warlikowski w Awinionie

Krzysztof Warlikowski zszokował francuską krytykę niewygodną wizją historii proponowaną w "(A)pollonii". Pierwszy polski spektakl prezentowany na dziedzińcu Pałacu Papieży w Awinionie wstrząsał, oburzał, zachwycał

Próba przedstawienia (A)pollonia w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego
"Bijmy brawo" pisze dziennik "Le Figaro" po czwartkowej prezentacji "(A)pollonii" Krzysztofa Warlikowskiego na festiwalu w Awinionie. Spektakl został świetnie przyjęty przez francuską krytykę, budząc jedynie nieliczne wątpliwości "brakiem napięcia i dyscypliny scenicznej" (agencja AFP) czy zbyt częstym wspomaganiem się projekcjami wideo (tygodnik "Le Nouvel Observateur"). Zarzuty, które więcej mówią o guście i przygotowaniu recenzentów niż o jakości widowiska, bledną w natłoku zachwytów. Padają mocne słowa: "Mistrzowski". "Niepokojący". "Niewygodny". "Wstrząs, na który Awinion bez wątpienia czekał" ("Le Monde"). Pochwały dla grającego "z nadzwyczajną intensywnością" zespołu aktorskiego, podziękowania za "niezapomnianą" atmosferę kreowaną przez piosenki Renate Jett, zdumienie skomplikowaną formą, poetyckie porównania.

Mozaika tekstów antycznych i najbardziej aktualnych ("Łaskawe" Littella, "Elisabeth Costello" Coetzee\'go) zrealizowana jako koprodukcja kilku festiwali, teatrów i instytucji europejskich (m.in. 63. Festival D\'Avignon) to pierwsze polskie przedstawienie pokazywane na wielkiej scenie dziedzińcu Pałacu Papieży. René Solis w "Libération" sugeruje, by wyjątkowo przy wejściu na tę nietypową wielka scenę wywiesić ostrzeżenie: "Uwaga niebezpieczeństwo!". Według Solis Warlikowski zszokował nie tylko tworząc wymagającą nieustannej uwagi kompozycję (Pałac Papieży gości zwykle raczej produkcje, w których dominuje strona wizualna, a nie słowo), ale też podejmując "straszną" tematykę ("Żydzi, Polacy, wojna, Holocaust") i "odnajdując w moralnej niewygodzie linię przewodnią".

Wiele emocji wywołało zderzenie tematu poświęcenia i zbrodni przeciwko ludzkości z wykładem Coetzee\'go o mordowaniu zwierząt. „To z pewnością wzbudzi największą dyskusję. Ale to jest sedno kwestionowania świata, które roznieca Warlikowski” („Le Monde”). Proponowana przez reżysera, niewygodna wizja historii wywoływała konsternację i podziw - przede wszystkim za swoją bezkompromisowość i odwagę. „ »(A)pollonia « jest hybrydą, która łączy w jedno pytanie o wielkość i nicość ofiary - od Ifigenii do Sprawiedliwych wśród Narodów Świata - z ojczyzną Warlikowskiego, Apollinem i Apolonią Machczyńską, która została rozstrzelana za ukrywanie Żydów” („Le Figaro”). „ »(A)pollonia « wypuszcza nas na pole minowe, na którym nigdy nie jesteśmy pewni, którą ścieżką podążać. (...) Warlikowski miesza karty, punktuje zło - współczesna wojna izraelsko-palestyńska - ale nie usprawiedliwia niczego, niesiony wściekłością najwyższego ryzyka” („Libération”). 

To, co dla niektórych krytyków było rozprężeniem, brakiem dyscypliny, przez innych rozpoznane zostało jako „lekko hipnotyczna podróż”, „szalony puls”, „zapierający dech w piersiach rytm”, „materia, w której Warlikowski nie pozwala sobie nigdy na łatwe emocje”. Fabienne Darge w „Le Monde” pisze ponad to: „...powaga tematu utrzymywana jest w ryzach formy, także w tych momentach, które mogą się wydawać »modne « albo prowokujące, formy pozwalającej widzom na własną wędrówkę z dala od patosu”.

Warlikowski gościł już w Awinionie wielokrotnie; z "Hamletem", "Oczyszczonymi", "Krumem", "Aniołami w Ameryce", ale nigdy krytycy nie decydowali się aż tak obnażyć ze swoim zachwytem. "Teatr Krzysztofa Warlikowskiego jest sztuką zmartwychwstania" - pisze Fabienne Darge.

Joanna Derkaczew
Gazeta Wyborcza
20 lipca 2009
Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...