Już dziś w Nowym Teatrze

"Uwodziciel" - reż. Katarzyna Warnke - Nowy Teatr w Warszawie

Katarzyna Warnke, dotychczas znana jako aktorka, debiutuje podwójnie – jako autorka tekstu i reżyserka.

Jej praca skupia się na tym, co w każdym z nas niejednoznaczne i niedomknięte w sferze tożsamości seksualnej i seksualności jako takiej. Warnke rozpoznaje sferę zachowań i postaw subwersywnych, niebezpiecznych dla nas samych i dla otoczenia. Medium tych poszukiwań jest młoda aktorka Anuszka Konieczna, która odważnie wchodzi w meandryczną strukturę tekstu. Warnke – reżyserka wplata go w precyzyjną mechanikę obrazowo-dźwiękowej instalacji.

Tekst, reżyseria, projekcje: Katarzyna Warnke.

Głównym bohaterem „Uwodziciela" jest język - jako źródło tożsamości, narzędzie konstruujące rzeczywistość, przestrzeń opresji i zarazem realnego poczucia wolności. To właśnie tekst wypowiadany buduje postać; wszystko, co się wydarza związane jest z wypowiadaniem słów, uważnym śledzeniem reakcji na nie, odkrywaniem intymnego i społecznego znaczenia "mówienia" tekstu.

Słowo, które wypowiadam tworzy moją konstytucję. Jestem w ciągłej reakcji z wypowiadanym komunikatem, wzajemnie na siebie wpływamy, tu i teraz kształtujemy swój obraz. Słowo, które wypowiadam, treść w nim zawarta jest tajemnicą, moim intymnym sekretem, który przed sobą skrywam. A jednocześnie to samo słowo, sposób w jaki nim operuję, to jak jestem postrzegana wypowiadając je, staje się sprawą społeczną. Zostaję wraz z jego wypowiedzeniem umieszczona w relacjach z innymi. W chwili, gdy je wypowiadam, zostaje mi wyznaczone miejsce w hierarchii władzy. Ja, która mówię, wypowiadam głośno, publicznie, staję się obiektem politycznego zawłaszczenia. Ja, która mówię, staję się spektaklem, przedstawieniem siebie wobec siebie, siebie wobec innych i jednocześnie innych umieszczających mnie w świecie jako jego element.

To przedstawienie jest manipulacją intymnością mojego języka po to, by poznać granice jego kreacji, rozpoznać zakazy i nakazy tkwiące w mówieniu. Jest wreszcie wyrażeniem woli, aby podporządkować mój język mojemu pragnieniu. Moje pragnienie jest falujące, zmienne. Kiedy zaczynam mówić, jestem gdzie indziej niż wtedy, gdy kończę. Moje pragnienie nie zaprzęgnięte w normy, nie użyte przez nikogo prócz mnie, wcale nie stanowi dla innych zagrożenia. Jest ono jedyną możliwością porozumienia z innymi.

Słowo przeze mnie wypowiedziane, niosące w sobie moje pragnienie, poszukuje twojego pragnienia, ukrytego w twojej percepcji. Moje słowo wydrąży tunel, którym do ciebie dotrę.
W tej pracy języczkiem u wagi ("języczkiem uwagi") jest płeć. To ona ma najwięcej do powiedzenia, gdy mówię. Gdy mówię, opowieść o mojej płci sączy się nieustannie. Chodzi o to, by moja świadomość uchwyciła ten szum, rozkodowała tę wiadomość, którą język niejako wysyła przy okazji.
Czy płeć może być we mnie ciągłą dyskusją, źródłem zabawy, narzędziem eksploracji rzeczywistości?
Czy jestem w stanie rozpoznać klisze płciowości, którymi operuję mówiąc?
Jak groźna jest ta zabawa?

Czy nie określając swojej tożsamości płciowej jednoznacznie, jestem w stanie istnieć i funkcjonować? Czy ten mój wysiłek nad poszukiwaniem właściwego ja, ta wzmożona praca nad "byciem wreszcie sobą", jasnym wyznaczeniem granic siebie, nie jest zwyczajnym oddzielaniem się, zamykaniem? Czy nie prowadzi do samotności i wyobcowania? Moja tęsknota za sobą samą jest być może tęsknotą za innym i odwrotnie. Oto ścieżki poszukiwań.

Tekst, który jest narzędziem tych eksploracji, zawiera fragmenty codziennej, potocznej mowy, a także języka bliskiego filozofii. Jest w części prozą, a w części poezją. Jest wykładem i stand up-em. Jest raz paplaniną, a kiedy indziej znowu ściśle estetycznym obiektem językowym. Tekst został zbudowany eklektycznie, by przez uzyskaną w ten sposób dynamikę wpływać na intensywność kontaktu między tym, kto mówi i tym, kto słucha.

„Nasza zdolność kochania i życia w poczuciu psychicznej jedności wewnętrznej zależy od zdolności oparcia się genderowym biegunowościom patriarchatu. Fakt, że zdolność ta jest zakorzeniona w naszej neurobiologii, podnosi znaczenie psychologii rozwojowej, która wyposaża nas w precyzyjną mapę pozwalającą wytyczyć kurs. Od kiedy wiemy skąd przychodzimy, wyraźniej rysują się nam alternatywne drogi, którymi możemy podążać - drogą Edypa, która wiedzie do tragedii, lub drogą Psyche i Erosa, która da nam rozkosz." Carol Gilligan, „Chodźcie z nami! Psychologia i opór." (Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2013)

Katarzyna Warnke

Projektem „Uwodziciel" Nowy Teatr inauguruje cykl spektakli opartych na poszukiwaniach warsztatowych i pracy studyjno-laboratoryjnej

4-5 kwietnia 2014 20:00

Nowy Teatr
Madalińskiego 10/16
www.nowyteatr.org
rezerwacje: 22 379 33 33
Bilety: 40, 25 zł

(-)
Materiał Teatru
4 kwietnia 2014
Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...