Kameralne bogactwo

7. Festiwal Ars Cameralis w Krakowie

- Założeniem festiwalu jest prezentowanie tego, co mamy na co dzień w repertuarze. Ideą imprezy jest pokazanie w krótkim czasie zarówno pozycji, które prezentujemy od lat na naszej scenie, jak i nowości - Wacław Jankowski, dyrektor Krakowskiej Opery Kameralnej, zaprasza na 7. edycję festiwalu Ars Cameralis

W sobotę, 17 lipca rusza 7. edycja Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej Ars Cameralis. Jakie przyniesie atrakcje?

- Założeniem festiwalu jest prezentowanie tego, co mamy na co dzień w repertuarze. Ideą imprezy jest pokazanie w krótkim czasie zarówno pozycji, które prezentujemy od lat na naszej scenie, jak i nowości. Oczywiście z racji swej nazwy prezentujemy dzieła kameralne.

- Festiwal zawsze trwa od połowy lipca do połowy sierpnia.

- Terminy wynikają z uzgodnień z władzami miasta i są związane z festiwalami istniejącymi już od lat. Zaczynamy zawsze wtedy, gdy kończy się Letni Festiwal Opery Krakowskiej, finiszujemy zaś, gdy zaczyna się Międzynarodowy Festiwal "Muzyka w Starym Krakowie".

- Zaczynają Państwo w sobotę spektaklem komicznej opery barokowej "Livietta e Tracollo" Pergolesiego. Dlaczego właśnie ten tytuł zainauguruje festiwal?

- Jest rok Giovanniego Battisty Pergolesiego, wszak urodził się 300 lat temu. Jesteśmy chyba jedynym teatrem w Polsce (w Krakowie na pewno), który ma w repertuarze jego dwa dzieła: przepiękne i poważne "Stabat Mater" oraz komiczną operę "Livietta e Tracollo". W związku z rocznicą nie wyobrażaliśmy sobie, aby nie zacząć tegorocznego festiwalu dziełem tego twórcy. Na inaugurację wybraliśmy operę komiczną, zaś "Stabat Mater" wykonamy pod koniec lipca. Ten kompozytor będzie nam towarzyszył przez cały rok. Tydzień temu zakończyliśmy zorganizowane przez nas letnie międzynarodowe warsztaty wokalno-aktorskie młodych artystów śpiewających utwory Pergolesiego. Podobne warsztaty odbędą się także w jesieni; zamykać je będzie gala operowa "Pergolesiana".

- Jak publiczność przyjmuje dzieła Pergolesiego?

- Bardzo dobrze - a wystawialiśmy ten spektakl już kilkanaście razy - i to niezależnie od tego, czy na widowni siedzą zagraniczni turyści, czy Polacy. Widzowie na spektaklu "Livietta e Tracollo" bawią się świetnie - jakkolwiek spektakl jest śpiewany po włosku, ale pewien zabieg inscenizacyjny pozwala polskim widzom doskonale śledzić perypetie miłosne bohaterów. Historii towarzyszy piękna muzyka i piękne popisowe arie. W czasach Pergolesiego utwór ten był bardzo często prezentowany, także pod innymi tytułami, np. "Fałszywa Polka" albo "Tracollo ignorante".

- W niedzielę, 18 lipca zaprezentują Państwo "Śpiącą królewnę" - nowość w repertuarze Krakowskiej Opery Kameralnej - do muzyki Piotra Czajkowskiego.

- Spektakl jest baśnią muzyczną będącą kompilacją fragmentów baletowych, śpiewanych i aktorskich. W baśni pojawia się także muzyka Edwarda Zawilińskiego: jego kuplety, polonez. Niemniej, całość, dzięki specjalnemu opracowaniu muzycznemu, ma jednorodny charakter. Muzyka wykonywana jest oczywiście na żywo. To przedstawienie cudownie odbierają tak dzieci, jak i dorośli.

- Co jeszcze pokażą Państwo w ramach festiwalu?

- Wczesnobarokową operę komiczną Tarquinio Meruli "Satiro e Corisca" - jako balletto e opera, gdzie jest dużo tańca z epoki, śpiewu i pięknej muzyki wykonywanej na dawnych instrumentach - i widowisko muzyczne "Chatskele, Chatskele!", na które składają się dawne pieśni żydowskie z bogatego skarbca starych pieśni ludowych w jidisz, w nowych, oryginalnych aranżacjach. Pokażemy także udramatyzowane oratorium "Pieśń nad pieśniami" do muzyki Ewy Korneckiej. Festiwal kończymy Mozartem, a dokładnie operą sacra "Die Schuldigkeit des Ersten Gebots", czyli "Powinnością pierwszego przykazania", spektaklem, który miał swoją prapremierę w zeszłym roku w ramach Cracovia Sacra. Mamy nadzieję, że festiwalem dowiedziemy, że kameralne dzieła są piękne, i że warto ich słuchać, by odkryć ich ogromne bogactwo.

Agnieszka Malatynska-Stankiewicz
Dziennik Polski
19 lipca 2010
Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...