Krytyka wielkomieszczaństwa

"Per procura" - reż. Adam Orzechowski - Teatr Wybrzeże

Według Arystotelesa tragedia przedstawia bohaterów trochę lepszymi, a komedia trochę gorszymi, niż są w rzeczywistości. Według prognozy reżysera - Adama Orzechowskiego - polski widz nadpsuł się wystarczająco, by rozpoznać się w zwierciadle sztuki Neila Simona "Per Procura" - odegranej po raz pierwszy na deskach polskiego teatru, w gdańskim Teatrze Wybrzeże

Oto możemy przejrzeć się w nowojorskim światku, jak się przeglądamy w amerykańskich serialach - w seksie w wielkim mieście i gangsterskich pościgach - już nie z zachwytem nad zachodnim wyzwoleniem, a z refleksją nad własnym podupadaniem. Kto głośniej się śmieje, ten więcej odnajduje w sobie, z tego się śmieją na końcu.

Urzekł mnie dowcip epizodów (jamnik na krótkich nóżkach, który wydłuża spacery oraz podobne mu substytuty miary i wagi - samochody, aspiracje, tytuły), ale dowcip tekstu sztuki był zdecydowanie nierówny: dłużyły mi się kłamliwe wersje zdarzeń, nużyło rekonstruowanie tej samej historii. Zadrażniały dobrze przerysowane postaci - Panie już nie Dulskie, nie mniej głupie wielkomieszczki. Świetna kreacja cynicznej Clair w wykonaniu Anny Kociarz.

Ciekawe balansowanie na granicy zachwytu postawą i kpiny z niej - już nie hollywoodzkie, a prawie bollywodzkie sceny zbiorowe - multimedialnie, rytmicznie i kolorowo, z zaangażowaniem nadambitnej władzy policyjnej - innej niż znana z "13 posterunku".

Każda z osób na scenie jest nie mniej per procura persony społecznej. Kolejne postaci to reprezentanci poszczególnych profesji i ambicji: adwokata, psychoanalityka, prawnika, polityka. Media kreują ich na superbohaterów, pokazują, że prócz wymienionych - pokazanych, lansowanych wzorców, nie ma ciekawego życia, nie jest fajnie - a telewidz łyka, siedząc na kanapie, i zagryza chipsem. Inaczej widz - posadzony przed obliczem komedii chwilami nie wie: śmiać się czy litować? Bohaterowie na scenie przestają być super - przyłapani na kłamstwie przyznają, że tak naprawdę to nie rozmawiają zbyt wiele, przyłapani na plotkowaniu, tracą wiele ze swej dignitas i wszystko staje się per procura - czyli w zastępstwie.

Paulina Danecka
Nowa Siła Krytyczna
11 stycznia 2011
Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...