Kulturalny weekend w Krakowie

Majówka 2021

Teatry szykują się do wznowienia przedstawień z udziałem publiczności, wiec ich aktywność w najbliższy, majowy już weekend jest niewielka.
Jednak zanim to wielkie otwarcie na koniec sezony czekają nas jeszcze atrakcje on line. Prosto z Krakowa (ale i nie tylko) polecamy:

Na platformie Play Kraków:
„Dziennik Anne Frank", reżyseria Rebekah Rota, organizator Sinfonietta Cracovia
„Dziennik Anne Frank" to opera-monodram skomponowana przez Grigorija Frida w 1968 roku. Libretto utworu Frid oparł na wyjątkach ze słynnego pamiętnika Anne Frank — jednego z najbardziej poruszających literackich świadectw Holocaustu. Spektakl w reżyserii amerykańskiej artystki Rebeki Roty zarejestrowano w industrialnych wnętrzach Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie w 2017 roku podczas trzeciej edycji Sinfonietta Festival, pod znamiennym hasłem „Sinfonietta jest kobietą". W rolę tytułowej bohaterki wcieliła się Ewa Majcherczyk — ciesząca się międzynarodowym uznaniem polska sopranistka, a towarzyszyła jej Sinfonietta Cracovia pod batutą Jurka Dybała Dyrektora Orkiestry i kierownika muzycznego spektaklu. Muzyka i libretto Grigori Frid
/materiały własne playkrakow.pl/

"Haydn & Masecki", organizator Capella Cracoviensis
Joseph Haydn: Symfonia nr 53 D-dur Joseph Haydn: Symfonia nr 54 G-dur Marcin Masecki: Symfonia nr 2 „Cukierek" dla Capelli Cracoviensis w 50. Urodziny Capella Cracoviensis na historycznych instrumentach Marcin Masecki dyrygent
/materiały własne playkrakow.pl/

„Pierwsze baletu początki – w operalni Hetmanowej", reżyseria Romana Agnel, organizator Balet Dworski Cracovia Danza
Przedstawienie w choreografii Romany Agnel i Dariusza Brojka zabiera widzów w podróż do XVIII-wiecznego Białegostoku, na dwór Branickich, gdzie rozkwitała sztuka baletowa. Spektakl nie tylko ukazuje powstanie pierwszych polskich szkół i zespołów baletowych, ale także ujawnia tajniki ówczesnego kształcenia, zdradza stosowane wówczas metody i pokazuje mistrzostwo pedagogów. A poprzez prezentację oryginalnych choreografii baletu europejskiego z pierwszej połowy XVIII wieku (autorstwa francuskiego choreografa Louisa Pecourta), a także odpowiedni dobór muzyki i tańców, pokazuje, jaki repertuar mógł być wykonywany w operalni Branickich. Opowieść o baletowych początkach wypełniają takie tańce jak m.in.: menuet, allemande, courante, sarabanda, gigue, gawot czy folia, do muzyki popularnych wówczas kompozytorów, m.in.: Corellego, Boccheriniego czy Lully'ego, a także fragmentów bardzo słynnego w tamtym czasie baletu L'Europe Galante (Wykwintna Europa) André Campry. Obsada: Balet Cracovia Danza Marta Baranowska, Nikoleta Giankaki, Ewelina Keller, Małgorzata Nabrzeska, Zuzanna Ruta, Anna Szczotka, Anna Szklener, Krzysztof Antkowiak, Dariusz Brojek, Michał Kępka, Sebastian Kubacki, Łukasz Szkiłądź, Sebastian Szul Zespół Instrumentów Dawnych Intrada: Anna Śliwa – skrzypce barokowe, kierownictwo muzyczne Elżbieta Górka – skrzypce barokowe Katarzyna Olszewska – skrzypce barokowe Dymitr Olszewski – altówka barokowa Mateusz Kowalski – viola da gamba Joanna Solecka – klawesyn Tomasz Sobaniec – perkusja.
VOD dostępny od 20:00 29 kwietnia 2021 r.
/materiały własne playkrakow.pl/

„Trans_Miss(i)on | Krakowskie Centrum Choreograficzne", choreografia Iwona Olszowska& Ferenc Fehér, organizator Nowohuckie Centrum Kultury& Krakowskie Centrum Choreograficzne
Trzech mężczyzn i trzy kobiety, mimo dzielących ich różnic, wyruszają na wspólną misję. Wrzucają mikrokosmos swoich ciał w makrokosmos wszechświata, ich ruch zostaje poddany prawom fizyki, emocji, stanu. Przemierzają różne czasoprzestrzenie i rzeczywistości, wymykając się niekiedy utartej logice „przyczyna-skutek". Spektakl dzięki wyjątkowej, transowej muzyce przenosi tancerzy i widzów głęboko do tego, co pierwotne, pobudza siły witalne. Prezentuje szeroką gamę fizyczności, od delikatnych gestów po brutalną dzikość, budując niezwykle plastyczne obrazy. Spektakl zrealizowany we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu Zamówienia choreograficzne 2018.
/materiały własne playkrakow.pl/

Ponad to ciekawe wydarzenie on line:
„Majówka z KineDok online!"Organizator:Fundacja Ad Arte&KineDok Polska&KineDok, miejsce kinedok.net
W ramach Majówki z KineDok online mamy okazję nadrobić kilka pozycji obowiązkowych europejskiego dokumentu. Przez 5 dni, codziennie o tej samej porze, zaprezentujemy jeden film z Katalogu KineDok. Jeżeli przegapiliście nasze poprzednie wydarzenia to nic straconego!
Zapraszamy na majówkowe seanse powtórkowe, codziennie o godzinie 19:00!
Harmonogram projekcji:
29.04 "Central Bus Station" / g. 19:00
30.04 "Teach" / g. 19:00
01.05 "Easy Lessons" / g. 19:00
02.05 "Srbenka" / g. 19:00
03.05 "Ghetto Balboa" / g. 19:00
O filmach:
・ "Central Bus Station", reż. Tomáš Elšík / Czechy, 2018, 75' —
tytułowy Dworzec Centralny w Tel Awiwie jest jednym z najbardziej ruchliwych dworców na całym świecie. Wizjonerska wizja architekta została przysposobiona przez imigrantów z całego świata, którzy przyjechali do Izraela w poszukiwaniu lepszego życia. Yonatan odwiedza budynek regularnie już 17 lat i może pokazać jego drugie oblicze tym, którzy zdecydują się wybrać razem z nim na pielgrzymkę. Dobrze wie, że zejście do trzewi budynku pomaga odnaleźć siebie, a społeczności, które odnawiają swoje wartości, kultywują tradycje i chcą bronić swojego domu. Budynek staje się prawdziwym odzwierciedleniem tamtejszego społeczeństwa.
・ "Teach", reż. Alex Brendea, Rumunia, 2019, 80' —
Profesor matematyki z Bystrzycy postanawia porzucić konserwatywny system nauczania i otwiera prywatną „klasę korepetycyjną" w swoim dwupokojowym mieszkaniu. Obserwujemy jego próby zaszczepienia w swoich uczniach zamiłowania do nauki. Lekcje matematyki stają się jednak przede wszystkim lekcjami życia.
・ "Easy Lessons", reż. Dorrotya Zurbo, Węgry, 2018, 78' —
przybliża poetycką podróż pięknej, młodej dziewczyny. Kafia, będąc u progu dorosłości, zrywa z wartościami, wśród których dorastała w Somalii. Tradycja, tabu i dogmaty nie mają przystosowania do zwyczajnej codzienności życia na europejskich Węgrzech. Jej mama pomogła jej uciec od przeznaczenia, ale jak może jej teraz wytłumaczyć zmiany, które wprowadziła w swoim życiu? Chce to zrobić z poczucia obowiązku albo w nadziei na odkupienie, tylko jak to zrobić? Jej wewnętrzna walka staje się istotą filmu i jest może jedyną formą spowiedzi.
・ "Srbenka", reż. Nebojsa Slijepcevic, Chorwacja, 2018, 72' —
zimą 1991 roku Serbka, Aleksandra Zec, została zabita w Zagrzebiu. Sprawców odnaleziono, ale nigdy nie zostali skazani. Ćwierć wieku później reżyser teatralny Oliver Frljić wystawia na ten temat sztukę w Rijece. Próby przed spektaklem stają się zbiorowymi sesjami psychoteurapetycznymi, a dla 12-letniej aktorki Niny wojna w Chorwacji wydaje się wciąż trwać.
・ "Ghetto Balboa", reż. Árpád Bogdán, Węgry, 2018, 90' —
Były członek mafii pochodzący z cieszącej się złą sławą ósmej dzielnicy w Budapeszcie zwanej Gettem od ośmiu lat uczy boksu dzieci żyjące w biedzie. Jeden z chłopców odnosi zwycięstwa na kolejnych szczeblach boksu zawodowego, by zawalczyć o pas mistrza. Ma szansę udowodnić swoim znajomym, że wydostanie się z Getta jest możliwe.

KineDok to projekt zainicjowany przez Instytut Filmu Dokumentalnego w Pradze, który dostał swoją kolejną szansę dzięki poznańskiej Fundacji Ad Arte. Dotychczas w projekcie uczestniczą przedstawiciele: Czech, Słowacji, Rumunii, Węgier, Bułgarii oraz Chorwacji.
/materiały własne wydarzeniaMajówka z KineDok/

Piątek, 30 kwietnia, godzina 19:00 
„Sztuka myślenia. Jak żyć w bezdusznym świecie?"Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie on line
Sztuka Myślenia to cykliczne spotkania z czołowymi myślicielami, twórcami, naukowcami, krytykami – tymi, którzy komentują szeroko rozumianą rzeczywistość. Raz w miesiącu zaproszeni goście wraz z gospodarzami spotkań - prof. Piotrem Augustyniakiem i Bartkiem Szydłowskim – biorą udział w teatralnym performansie, a potem przyglądają się konkretnemu problemowi kultury współczesnej, dyskutują nad jego przyczynami, a potem wraz z publicznością szukają rozwiązania.
Czy żyjąc w świecie obumierającej religijności możemy być nadal duchowo żywi? Czy duchowość to pojęcie zarezerwowane dla wierzących, czy również niewierzący i ateiści mają do niej prawo? Co to w ogóle znaczy, mieć duchowe życie i je praktykować? Dlaczego dzisiejsza Polska jest tak spolaryzowanym, straumatyzowanym i bezdusznym krajem? Czy w ponowoczesnym świecie życie duchowe ocaleje? A może dopiero tu się naprawdę pojawi jego możliwość? Czy jego nową formą będzie (a może już od dawna jest) filozofia, sztuka, literatura i psychoanaliza?
Koncepcja spotkania i prowadzenie: Piotr Augustyniak i Bartosz Szydłowski
Goście: Karina Jarzyńska, Grzegorz Jankowicz, Andrzej Serafin
/ materiały własne Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie /

Dla tych lubiących czytać polecamy:
„Miła robótka. Polskie świerszczyki, harlekiny i porno z satelity", autor Ewa Stusińska,, Wydawnictwo CZARNE
Gdy z początkiem lat dziewięćdziesiątych szeroko otwarły się w Polsce wrota kapitalizmu, do szarej rzeczywistości wdarła się zachodnia frywolność i kolorowa obietnica seksualnego spełnienia. Zniknęła cenzura, lecz nikt nie wyjaśnił, co wolno, a czego nie wypada, ani gdzie przebiega granica między erotyką a pornografią.
VHS-y, sekstelefony, erotyczne anonse. Pornoimperia i pierwsze sex-shopy. Choć nowych form przeżywania seksualności pojawiło się wiele, doświadczenie całego pokolenia nie wystarczyło, by filmy, zdjęcia i literatura porno stały się jawną częścią polskiej kultury. Zabrakło odwagi, byśmy jako społeczeństwo przyznali, że pornografia jest elementem naszego życia. A jednak bawiliśmy się dobrze.
Miła robótka Ewy Stusińskiej to nietuzinkowa kronika czasów przełomu.
Czasów, gdy pod ladą każdej wypożyczalni ukrywano segregator pełen wytartych okładek filmów porno, w słuchawce po wykręceniu 0-700 kusiły ponętne głosy, w domach kultury przy ptysiu i paluszkach organizowano pokazy erotyków, a pozornie niewinne „pani pozna pana" wyczytane w dziale ogłoszeń było zaproszeniem do eksploracji nowych obszarów seksualnej wolności.
/materiały własne Wydawnictwa Czarne/

Anna Kłapcińska
Dziennik Teatralny Kraków
30 kwietnia 2021
Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...