Małe rytuały zwykłych dni

"Nieskończona historia" - reż: Piotr Cieplak - Teatr Powszechny w Warszawie

W Teatrze Powszechnym w Warszawie, 10 marca 2012 miała miejsce prapremiera sceniczna sztuki Artura Pałygi, w reżyserii Piotra Cieplaka, popularnego polskiego reżysera teatralnego.

W 2009 r. Artur Pałyga, w konkursie dramaturgicznym Metafory Rzeczywistości otrzymał za "Nieskończoną historię" nagrodę publiczności i dziennikarzy. W Teatrze Powszechnym mamy okazję zobaczyć (i posłuchać!) wersji zmienionej. Autor nie od razu wprowadził formę oratorium. To reżyser, Piotr Cieślak zaproponował takie rozwiązanie, bowiem w wersji pierwotnej Pałyga przewidział jedynie chór. Tekst, również za namową reżysera, uległ zmianie. Natomiast wersję niezmienioną, która ukazała się w "Dialogu", wystawi niebawem Teatr w Zabrzu. Reżyser, Piotr Cieplak rozpoczął swoją karierę w Teatrze im. Wilama Horzycy w Toruniu, później pracował we Wrocławiu, w warszawskim Teatrze Dramatycznym, był dyrektorem artystycznym Teatru Rozmaitości w Warszawie, przygotował również kilka niezapomnianych spektakli dla dzieci, a obecnie współpracuje z Teatrem Montownia. Jest laureate nagrody im. Konrada Swinarskiego za reżyserię spektaklu "Słomkowy kapelusz" w Teatrze Powszechnym w Warszawie oraz Feliksa Warszawskiego dla najlepszego spektaklu w sezonie 2007/2008 ( "Opowiadania dla Dzieci" wg Isaaka Singera w Teatrze Narodowym).

"Nieskończona Historia. Oratorium na 30 Postaci, Chór, Orkiestrę i Sukę Azę" opowiada o jednym dniu z życia starej kamienicy, w jakimś miasteczku, gdzieś w Polsce, w nietypowej dla teatru "formie muzycznej", z elementami chóralnymi, epickimi oraz solowymi partiami wokalnymi. Artur Pałyga znał to miejsce od lat, bowiem inspiracją była dla niego kamienica w Bielsku-Białej, w której kiedyś mieszkał. On, jego babcia, znajome starsze panie. Dla mieszkańców, to centrum ich mikroświata, esencja rzeczywistości. W pobliżu kościół, cmentarz, sklep (autor wspomina jeszcze o domu starców i szpitalu onkologicznym). Spektakl niezwykle muzyczny i poetycki. Podniosły ton oratorium i opowieść o najprostszych sprawach, małych rytuałach zwykłych dni, pozornie nic nieznaczących przedmiotach, obsesjach zwykłych ludzi. Mistyka dnia powszedniego? Trochę tak. Autor z zachwytem odnosi się do przedmiotów codziennego użytku, wraz z aktorami personifikuje je. Nawet to, co brzydkie może być fascynujące. Trąci turpizmem, Grochowiakiem i Białoszewskim? Niewątpliwie. Pieśń wypełniona głosami przedmiotów domowych, już nienowych, które swoje przeżyły. Kamienica pulsuje życiem - tym widocznym - ludzkim i tym ukrytym - pod szafką, między szczelinami, w lodówce, we wszystkich zakamarkach. Czajnik, mrówki, nawet robaczki przy trumnie zmarłej kobiety.

Nie jest to typowy spektakl i może znudzić niektórych widzów. Wymaga pewnego wyrobienia, lekkiego dystansu wobec teatru , konwencji i techniki aktorskiej. Także przymrużenia oka. A wtedy usłyszymy to, co znaleźli w nim twórcy - orkiestrę dnia codziennego; dostrzeżemy okazję do eksperymentów i zabawy. Żywo i z zaangażowaniem uczestniczą w niej aktorzy, wcielając się w role diabełka z makatki, anioła, kierowcy karetki pogotowia, pozornie zwykłego pana pod krawatem, a w głębi duszy sumeryjskiego Gilgamesza, pani Marii, właścicielki zakładu pogrzebowego, żywej i wkrótce nieżywej Adeli Dworniczkowej oraz jej schorowanej przyjaciółki Dąbkowej, suki Azy, ciągle skłóconych Ani i Pawła (owe utarczki, to cel ich żywota!), wielkiego zwolennika systemów liczbowych, niezwykle odpornego na reklamę i marketing (nawet, jeśli zmuszony był, tydzień za tygodniem, smarować chleb niesmaczną pasztetową), kobiety w szóstym miesiącu ciąży. Narodziny, śmierć obok siebie. Wiara, anioły czuwające nad swoimi podopiecznymi. Codzienne rytuały, które wypełniają kolejne dni, nadają im sens.

Anna Czajkowska
teatrdlawas.pl
23 marca 2012
Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...