„Miłość w czasach zarazy” czyli związki XXI wieku

"Sen nocy letniej" - reż. Monika Pęcikiewicz - Teatr Polski we Wrocławiu

Związek jak narkotyk, pobudza hormony, budzi wegetujące ciała, którezaczynająkrzyczeć o więcej, a partnerzy przepełnieni tym krzykiem, w bólu i rozpaczy, zaczynają miotać się, targani emocjami. Chcą uciszyć swoje ciała, już nie mogąc znieść jak głośna potrafi być cisza w nich. Drugi człowiek to tylko przedmiot, służący jedynie do przekraczania własnych granic. Oto „Sen Nocy Letniej” w reżyserii Moniki Pęcikiewicz.

W Szekspirowskiej komedii akcja toczy się wokół trzech par: zakochani w sobie Hermia i Lizander, chcąc pobrać się wbrew zakazom ojca dziewczyny uciekają do lasu pod Atenami. W ślad za nimi podąża zazdrosny o Hermię Demetriusz, a z kolei za nim zakochana, budząca litość Helena. W ich losy mieszają się leśne duchy. Puk, podwładny króla elfów, Oberona, zaczarowuje wszystkich miłosnym kwiatem, niestety nie tych, których powinien! Od tego momentu obserwujemy komedię omyłek, włączając w nią również królową elfów, Tytanię i cieślę, Pigwę.

Tenże las pod Atenami z Szekspirowskiego dziełazostaje przemieniony w plan filmowy kiepskiej produkcji. Jedyną osobą, która może mieć w niej rozeznanie jest reżyser, ale ten ukrywa swoją wiedzę bardzo skrzętnie, co zaczyna budzić podejrzenia, że nie posiada jej wcale, i ma jedynie na celu zmuszenie aktorów do rozebrania się. Prawdziwy „Sen nocy letniej" rozgrywa się obok, po za tym planem, w prywatnych relacjach ekipy filmowej. Fizyczne nadużycia, emocjonalne wykorzystywanie, wzajemne, psychiczne wyniszczanie. Pęcikiewicz nie pokazuje nam kolejnej odsłony teatru angielskiego pisarza. Ona idzie o krok dalej. Tworzy własną sztukę, będąc jedynie zainspirowana komedią. Wykorzystuje postacie Szekspira i ich przywary, ukazując nam ich mocniejszą, bardziej ekspresywną i chorą z emocji osobę. Dławiąca się z rozpaczy Hermia (Anna Ilczuk), Lizander szukający okazji, aby zaspokoić własny popęd seksualny, żałosna, zdesperowana Tytania (Ewa Skibińska) całkowicie poniżona przez Oberona (Adam Cywka), mającego pokątny romans z młodą Hipolitą (Marta Zięba). Budząca niechęć Helena jest zazdrosna i pełna fałszu. Sama umieszcza się na pozycji żałosnej ofiary i widać, że doskonale się odnajduje pod butem agresywnego Demetriusza (Mirosław Haniszewski). Postaci o niższym statusie społecznym działają na zasadzie kontrastu. Franciszek Piszczała (Michał Opaliński) resztkami sił próbuje zachować odrobinę godności, ale już Mikołaj Podszewka (Adam Szczyszczaj) od podstaw jest jej pozbawiony, zaspokajając swoje potrzeby w sposób samolubny, egoistyczny, a nawet brutalny. Każdy z obecnych na scenie zaczyna uczestniczyć w perwersyjnym, erotycznym, wręcz ekshibicjonistycznym tańcu, który jest nieuniknionym apogeum wszystkich dotychczas obserwowanych działań. Zawrotna prędkość doprowadza ich do wycieńczenia i moralnego upadku, ale również do oczyszczenia.Już spokojni, jakby wybudzeni ze strasznego snu, w którym nie byli sobą, siadają wspólnie do stołu.

Świat, który wykreowała Monika Pęcikiewicz to świat związków XXI wieku. Oparte jedynie na fizycznej potrzebie, pełne zdrady i braku szacunku dla cudzych uczuć, partnerzy traktują się jak przedmioty użytku codziennego. Używają swojej „drugiej połówki" aby wzbudziła w nich emocje, wypełniła chroniczną pustkę, przesunęła granice za którą znowu coś poczują. Znakomita interpretacja reżyserki i świetne przeniesienie XVI wiecznej historii na deski współczesnego teatru przy użyciu nowoczesnych mediów, dobrze wpisanych w koncepcję spektaklu. Wielką zaletą jest zachowanie dialogów w oryginale, co powinno przekonać miłośników Szekspira, nawet tych niechętnych do sztuki naszego wieku. Polecam każdemu dorosłemu, ale o mocnych nerwach i czystym sumieniu.

Magdalena Dudziak
Dziennik Teatralny Wrocław
15 maja 2013
Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...