Pomysł, który wyprzedził epokę

Rozmowa z Aleksandrem Półchłopkiem

Festiwal był od początku pomyślany jako pomnik muzyczny dla Jana Kiepury i cechował się wysokim poziomem artystycznym (m.in. dzięki podjęciu współpracy z Jerzym Waldorffem). Dużą rozpoznawalność - także poza granicami Polski - zapewniła przedsięwzięciu chociażby mocna oprawa medialna (m.in. kooperacja z Polskim Radiem). Nadrzędny cel dla taty stanowiła jednak chęć stworzenia z Krynicy uzdrowiska światowej klasy, o bujnym życiu kulturalnym i sportowym - mówi Aleksander Półchłopek - syn twórcy i organizatora Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju.

Jakie są Pana wspomnienia dotyczące początków Festiwalu? Jakiego rodzaju idee przyświecały Pana ojcu podczas inicjowania tego niezwykłego wydarzenia?

- Kiedy doszła do skutku ta inicjatywa, a więc w 1967 roku, kończyłem właśnie 18 lat. Mimo że mój muzyczny świat był wówczas zupełnie inny, zapamiętałem to wydarzenie jako jedno z najważniejszych odbywających się w tamtym czasie w Krynicy. A było w czym wybierać, bowiem ówczesny program kulturalny uzdrowiska prezentował się imponująco. Z perspektywy czasu widzę jednak, że mało kto - poza tatą - dostrzegał rangę tego przedsięwzięcia. Ojciec musiał zmierzyć się z licznymi trudnościami - czy wręcz jawną wrogością - ze strony partyjnych władz wojewódzkich, związanymi m.in. z ambiwalentną - ich zdaniem - postawą patrona festiwalu po II wojnie światowej [w latach 1968-71 festiwal nie mógł nosić imienia Jana Kiepury i wydarzeniu nadano miano "Festiwalu Arii i Pieśni"; dzięki staraniom Stefana Półchłopka jeden dzień w ramach festiwalu wciąż był poświęcony pamięci Kiepury - przyp. A. P.]. Projekt udało się na szczęście wdrożyć - dzięki współpracy z Filharmonią Krakowską oraz takimi osobami, jak m.in. Maciej Trocha (zastępca dyrektora Uzdrowiska), Władysław Gutowski, Marian Włosiński (artysta-plastyk), Leopold Kram, Tadeusz Drożdż (prowadzący księgowość). Ponadto dzięki sprzyjającym warunkom atmosferycznym - Krynica nie dysponowała wówczas żadną większą salą koncertową, w której mogłyby się odbyć wydarzenia festiwalowe - główny koncert miał miejsce na Deptaku. Publiczność zgromadziła się 3 września 1967 roku tak tłumnie, że tata wraz z Martą Eggerth-Kiepurową z trudem mogli się przedostać na scenę.

Festiwal był oczywiście od początku pomyślany jako pomnik muzyczny dla Jana Kiepury i cechował się wysokim poziomem artystycznym (m.in. dzięki podjęciu współpracy z Jerzym Waldorffem). Dużą rozpoznawalność - także poza granicami Polski - zapewniła przedsięwzięciu chociażby mocna oprawa medialna (m.in. kooperacja z Polskim Radiem). Nadrzędny cel dla taty stanowiła jednak chęć stworzenia z Krynicy uzdrowiska światowej klasy, o bujnym życiu kulturalnym i sportowym. Dla Stefana Półchłopka istotny był także wysoki poziom lecznictwa, o czym świadczą prowadzone przez niego pogadanki "Krynica na wesoło", w których w przystępny sposób opowiadał o kuracji. Wiele jego złotych myśli przetrwało do dzisiaj, lecz wiedza na temat walorów leczniczych Krynicy jest wśród przyjezdnych bardzo nikła.

Z tego, co Pan mówi o postawie Stefana Półchłopka wynika, że był on obdarzony niesłychaną siłą charakteru...

- Tak, bardzo rzadko można spotkać takie osoby jak mój ojciec... Potrafił on połączyć niesamowity talent organizacyjny z umiejętnością współżycia z ludźmi - przewodzenia im i aktywizowania ich - oraz ze zdolnościami do czynienia planów na przyszłość. Przykrości, które go spotkały, odbiły się oczywiście na jego i naszej rodziny zdrowiu, jednak w porównaniu z piekłem obozów hitlerowskich, którego ojciec doświadczył, były nieistotne. Nic nie mogło zatrzymać go w dążeniu do celu, który uważał za słuszny, czyli w chęci uszczęśliwiania ludzi i "upiększania" Krynicy. Mimo propozycji wyjazdu do Warszawy, zdecydował się pozostać w uzdrowisku, aby służyć tutejszej społeczności.

Na czym, Pana zdaniem, polegała unikatowość pomysłu związanego z powstaniem Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju?

- Znamienny jest fakt, że patronem festiwalu został Jan Kiepura - symbol bezpretensjonalności i naturalności w kontaktach z publicznością. Jego umiejętność lawirowania między rozmaitymi stylami i gatunkami muzycznymi była w ówczesnych czasach czymś niespotykanym w gronie profesjonalnych śpiewaków. W związku z tym udział czołowych polskich solistów w tego rodzaju przedsięwzięciu stanowił o dużej randze wydarzenia i doprowadził do zmiany artystycznych przyzwyczajeń. Sądzę, iż pomysł ojca wyprzedził epokę (na Deptaku w 1967 roku miał miejsce "polski Koncert Trzech Tenorów") i pokazał, że muzyka nie uznaje podziałów i kategorii. Takie było także zapewne życiowe motto patrona festiwalu Jana Kiepury.

Anna Al-Araj
Materaiły organizatora
16 sierpnia 2014
Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...