Premiera na Scenie Letniej teatru Wybrzeże

"Fatum" - Marzena Nieczuja-Urbańska

Z Marzeną Nieczują-Urbańską, aktorką teatru Wybrzeże śpiewającą od siedmiu lat pieśni fado, o jej nowym recitalu "Fatum" inspirowanym tą muzyką rozmawia Grażyna Antoniewicz

Dlaczego zamykasz oczy na scenie śpiewając?
W taki sposób śpiewała pierwsza słynna dziewiętnastowieczna pieśniarka - fadista- Maria Sewera. Tego nie da się inaczej śpiewać. Trzeba zamknąć oczy i wsłuchać się w siebie. Te pieśni to rodzaj portugalskiego bluesa. Niektórzy uważają, że fado zrodziło się w lizbońskiej dzielnicy biedoty. Inni widzą w fado przybysza z Brazylii, gdzie powstało ze śpiewów murzyńskich niewolników. Jeszcze inni twierdzą, że fado było pieśnią marynarzy tęskniących za domem.

Czy w końcu pojechałaś do Portugalii, aby zobaczyć fado?

Nie. Nie dotarłam do Portugalii, chociaż kolorowy przewodnik o tym kraju znam na pamięć, a Portugalia jest w moim sercu (śmieje się). Mam nawet kafelek z portretem Amalii Rodriguez z napisaną dla mnie dedykacją od jej przyjaciółki, przywieziony przez fadolubów, czyli członków fanklubu fado, który powstał w Gdańsku. Jestem też zaprzyjaźniona z Portugalczykami i portugalistami, którzy lubią nasze fado.

Pomysł na recital pieśni fado o ile pamiętam...

...zrodził się w głowie dyrektora Macieja Nowaka.

Nie zgodziłaś się od razu.

Nie, bo jak większość ludzi w Polsce nie znałam fado. Bliższe mi było flamenco. Ale kiedy zobaczyłam, na wideo, że na scenie stoi nieruchomo kobieta, śpiewa, mając zamknięte oczy, nic się nie dzieje, a widzowie słuchają wzruszeni, to mnie zafascynowało, ponieważ nie przypominało niczego, co znałam.

Dotąd śpiewałaś fado na boso, czy teraz będziesz miała na nogach pantofelki?
Parę dni temu podczas otwarcia Sceny Kameralnej w Sopocie śpiewałam w butach. Kiedy wybrzmiały ostatnie dźwięki gitar natychmiast podeszły do mnie koleżanki i powiedziały: "zdejmuj to, co masz na nogach!". I nie dlatego, że fason butów im się nie podobał.

Więc będą buty?


Zapraszam widzów na koncert. Powiem tyle. Pokochałam śpiewanie na bosaka, bardzo lubię takie przełamanie "uroczystej" koncertowej konwencji, suknia, szal, a tu zamiast obcasów, ciche stąpanie na boso. Wpisuje się to w mój góralski temperament. Pamiętam z dzieciństwa, jak biegałam na bosaka po górskich strumieniach i łąkach, śpiewając całemu światu na całe gardło, co mi w duszy grało.

Tym razem będzie to koncert, który jest impresją na temat fado...

Dyrektor teatru Adam Orzechowski spytał, czy nie chciałabym kontynuować śpiewania fado na scenie. Czy mam jakiś pomysł? Odpowiedziałam entuzjastycznie - tak, tak! Fado to przepastna studnia bez dna. Tradycja tej muzyki ma ponad 200 lat, ale pomyślałam, że ciekawiej będzie, gdy my, Polacy, zrobimy impresję na ten temat. Janusz Kukuła i Szymon Jachimek oraz fadolubka Zofia Beszczyńska podarowali mi przepiękne teksty. Te słowa mają jeden wspólny mianownik - są bardzo "fadowe", mówią o miłości, o kobiecie uwikłanej w miłość. Kobiecie, która nie zawsze umie sobie z tą miłością poradzić. A co z muzyką? Pomysł miałam taki, żeby różni kompozytorzy dotknęli tych tekstów, tak jak to czują. Materiał muzyczny jest przez to różnorodny. Dzięki temu poznałam wspaniałych ludzi, takich jak Marek Czerniewicz, który stworzył do niektórych tekstów piękną muzykę.

Dlaczego nazwałaś ten koncert "Fatum"?

Fado oznacza po portugalsku los, przeznaczenie, czyli fatum. Każdy los jest różny, tak jak fado, gdzie smutek, żal, tęsknota, samotność przeplatają się z nadzieją, miłością...
O fado siedem lat temu tak naprawdę niewielu ludzi w Polsce wiedziało. We mnie fado przez te lata bardzo się "zadomowiło".
Ciekawa jestem, jak widzowie przyjmą tę naszą impresję na ten temat, bo to nasze polskie z krwi i kości...

Premiera - 3 lipca, godz. 20, Scena Letnia Teatru Wybrzeże (Faktoria), Pruszcz Gdański, ul. Zastawna. Wstęp wolny. Kolejny spektakl 4 lipca, godz. 21. Gdańsk, Malarnia - teatr Wybrzeże bilety: 35/25 zł.

Grażyna Antoniewicz
Dziennik Bałtycki
5 lipca 2010
Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...