Program

Warszawskie SpotkaniaTeatralne

Kilkadziesiąt spektakli, głośnych, ważnych, intrygujących w tym "Lwa w zimie" Grzegorza Jarzyny z Wiednia, "Factory 2" Krystiana Lupy z Krakowa, czy przedstawienie Piotra Cieplaka - "Król umiera czyli Ceremonie" z wybitną rolą Jerzego Treli, będzie można zobaczyć podczas tegorocznych 29. Warszawskich Spotkań Teatralnych.

Nurt główny

„Aktorzy prowincjonalni” Agnieszka Holland, Witold Zatorski
Teatr im. Jana Kochanowskiego, Opole
Reżyseria: Agnieszka Holland, Anna Smolar 30 lat po nakręceniu "Aktorów prowincjonalnych" uhonorowanych m.in. nagrodą FIPRESCI na festiwalu w Cannes w 1980 r. Agnieszka Holland wraz z młodą reżyserką Anną Smolar przeniosła fabułę filmu na deski Teatru im. Kochanowskiego w Opolu.
"Ta inscenizacja... pozwala widzom zajrzeć w głąb teatru. Siedzimy na obrotowej scenie, wokół niej umieszczono kolejne miejsca akcji. Jesteśmy na przemian w sali prób, bufecie, garderobie, na scenie, w mieszkaniu Anki i Krzysztofa. Na obrotówce kręcimy się jak na karuzeli, w efekcie dostając szansę na panoramiczne spojrzenie... Holland i Smolar portretują Polskę Anno Domini 2008 jak w stop-klatce. Nie ukrywają krytycznego wobec niej stosunku, ale nie zamierzają nikogo osądzać. Teatr tym razem pełni funkcję filmowego dokumentu" (Jacek Wakar, "Dziennik", 16.12.2008 r.).
5 maja godz. 20.; 6 maja godz. 19; 7 maja godz. 20; Teatr Dramatyczny m.st. Warszawy im. Gustawa Holoubka

„Balkon” Jean Genet
Teatr im. Stefana Jaracza, Łódź
Reżyseria: Agata Duda-Gracz
Goście burdelu Wielki Balkon organizują spontaniczną maskaradę, w której przeistaczają się w Biskupa, Królową, Generała i Sędziego; gorzka satyra na podwójną moralność mieszczańskiego społeczeństwa w plastycznej interpretacji Agaty Dudy-Gracz.
„Łódzki »Balkon « Agaty Dudy-Gracz intryguje od początku do samego końca. I chociaż jest to przedstawienie bez wątpienia drastyczne, to jednak nie odpycha...Pozornie wydaje się, że w Teatrze Jaracza przekroczono normy tego, co wypada. Tak jednak nie jest. Ten drastyczny obraz ma w sobie wielkie teatralne piękno - choćby nawet i smak tego scenicznego dania nie odpowiadał każdemu podniebieniu” (Tomasz Mościcki, „Dziennik”, dodatek Kultura, 22.02.2008 r.).
12 maja godz. 17, 20; 13 maja godz. 17; Teatr Dramatyczny m.st. Warszawy im. Gustawa Holoubka

„Bat Yam” - „Tykocin”
Theatre Habima, Tel Awiw / Wrocławski Teatr Współczesny im. Edmunda Wiercińskiego
„Bat Yam” Yael Ronen, Amit Epstein
Reżyseria: Yael Ronen „Tykocin” Paweł Demirski, Michał Zadara
Reżyseria: Michał Zadara
Bohaterowie "Bat Yam" - rodzina Jakuba Kozicza - wyruszają z Tel Awiwu do polskiego Tykocina. W "Tykocinie" odbywa się uroczystość wręczenia medalu Sprawiedliwi wśród Narodów Świata, którą polscy dziennikarze chcą zakłócić.
"Obu ekipom udało się spojrzeć na relacje polsko-izraelskie bez politycznej poprawności, z bolesną szczerością, częściowo tylko łagodzoną przez poczucie humoru. Pokazać, że do prawdy wojennej, sedna naszych stosunków, nie sposób dziś dotrzeć. Rozmywa się w jednostkowych sytuacjach, wyborach, w których niejednokrotnie ocalenie jednej osoby oznaczało wydanie wyroku śmierci na inną. Czy kogoś to zresztą interesuje? Znacznie łatwiej poruszać się w świecie gestów politycznej poprawności, cepeliady i uklepanych stereotypów" (Aneta Kyzioł, "Polityka", 4.12.2008 r.). 17 maja godz. 18; 18 maja godz. 18.; Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera

„Brygada szlifierza Karhana” Vašek Káoa
Teatr Nowy im. Kazimierza Dejmka, Łódź
Reżyseria: Remigiusz Brzyk
Kronika kilku tygodni z życia pewnej fabryki - spektakl o przenikaniu elementów ideologii totalitarnych do strategii życiowych oferowanych przez demokrację; przedstawienie nawiązuje do legendarnego spektaklu Kazimierza Dejmka z 1949 roku.
„ »Brygada szlifierza Karhana « Brzyka nie jest żadną sztuką o socjalizmie. Nie jest ani hołdem, ani drwiną, ani prowokacją, ani wystawianiem na pokaz eksponatu z muzeum osobliwych idei. To spektakl o micie założycielskim Teatru Nowego. O marzeniach o Nowym. Aktorzy grają z tekturowymi sylwetami postaci z pierwszej »Brygady «, naturalnej wielkości. Dzięki archiwalnym nagraniom Józef Pilarski i Kazimierz Dejmek jeszcze raz ze sobą rozmawiają” (Leszek Karczewski, „Gazeta Wyborcza”, dodatek Łódź, 17.11.2008 r.).
11, 12, 13 maja godz. 20; Klub Studencki "Karuzela"

„Factory 2”
Zbiorowa fantazja inspirowana twórczością Andy\'ego Warhola
Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej, Kraków
Reżyseria: Krystian Lupa Factory mieszcząca się przy 47 Wschodniej Ulicy w Nowym Jorku była pracownią Warhola, do której trafiali rozmaici ludzie: filmowcy, aktorzy, malarze i dziwacy. Spektakl nie jest ani dokumentem, ani historią o Andy Warholu, lecz rodzajem fantazji o życiu twórcy pop-artu.
"Jeden spektakl zdystansował wszystkie inne - i to nie tylko na skalę krakowską...Spektakl wykraczający poza teatr - niepokorny, nieprzestrzegający reguł, nieprzewidywalny, anarchiczny. Czy to jeszcze teatr, czy może performance? Czy to role, czy na pół prywatna obecność aktorów na scenie? Czy to historia sprzed 40 lat, czy współczesność? Lupa (i jego aktorzy) w najlepszej formie" (Joanna Targoń, "Gazeta Wyborcza", Kraków, 3.01.2009 r.).
6, 7, 8, 9 maja godz. 16.; Teatr Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza

„Frank V. Komedia Bankierska” Friedrich Dürrenmatt
Teatr im. Juliusza Słowackiego, Kraków
Reżyseria: Krzysztof Babicki
Jedyna sztuka muzyczna w dorobku Dürrenmatta; utrzymana w konwencji groteski i czarnego humoru tragikomedia muzyczna, której akcja dzieje się w wielkim banku.
„Premiera tej odkurzonej po 40 latach szwajcarskiej sztuki głośnego dramaturga wstrzeliła się w teraźniejszość jak z armaty. Przecież już prawie co drugi z nas jest jakoś wkręcony w tryby finansowych uzależnień od banków czujnie wpatrzonych w nasze gardła. A komedioopera Dürrenmatta, choć bliska farsy, jest dziełem dosyć perwersyjnym: oszuści, mordercy i aferzyści władający bankowym imperium państwa Franków zostają co prawda przykładnie pokarani, ale kiedy przedsiębiorstwo przejmuje kolejne pokolenie, zanosi się na zdrową kontynuację dziedzictwa przodków. »Frank V « jest bardzo dobrze napisany i świetnie skonstruowany, kręci się jak szwajcarski zegarek” (Tadeusz Nyczek, „Przekrój”, nr 40/2008).
12 maja godz. 19; 13 maja godz. 18, godz. 21; Teatr Collegium Nobilium

„Ifigenia. Nowa tragedia” (według wersji Racine\'a) Paweł Demirski, Michał Zadara, Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej, Kraków, Reżyseria: Michał Zadara Twórcy spektaklu pozostawiają nienaruszoną strukturę tragedii, przenoszą natomiast szczegóły historii Agamemnona i jego rodziny we współczesność.

„Narzekałem niedawno, że nadprodukcja i nadaktywność zawodowa nie pozwalają Zadarze stworzyć tak zwanego spektaklu flagowego, precyzyjnej w każdym punkcie manifestacji jego wizji teatru. Dotąd były tylko odpryski, warianty, próby. Po »Ifigenii « ta diagnoza jest już na szczęście nieaktualna” (Łukasz Drewniak, „Przekrój”, nr 28/2008).
21 maja godz. 19; 22 maja godz. 19; 23 maja godz. 17; Teatr Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza

„Krasiński. Nie-Boska Komedia. Instalacja teatralna”
Teatr Polski im. Hieronima Konieczki, Bydgoszcz
Reżyseria: Paweł Wodziński
Spektakl-zdarzenie teatralne, w którym biorą udział aktorzy i nieaktorzy konfrontujący własne doświadczenie z XIX-wiecznym tekstem opowiadającym o konflikcie dwóch światów wartości, dwóch porządków społecznych i dwóch idei politycznych.
"To nie jest sztuka, lecz instalacja teatralna - tłumaczył przed premierą reżyser. Sztuką jednak było zobaczyć w przebrzmiałych tekstach tak bolesną prawdę o współczesności zawieszonej w niebycie" (Michalina Łubecka, "Gazeta Wyborcza", Bydgoszcz, 28.04.2008 r.).
16 maja godz. 18; 17 maja godz. 16., 19; Centrum Kultury w dawnej Wytwórni Wódek "Koneser"

„Król umiera, czyli ceremonie” Eugene Ionesco
Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej, Kraków
Reżyseria: Piotr Cieplak
Dramat Ionesco o umierającym monarsze; w rolach głównych jedni z najwybitniejszych aktorów krakowskiej sceny (m.in. Anna Dymna, Anna Polony, Dorota Segda, Jerzy Trela).
"Piotr Cieplak wbrew duchowi naszego czasu nie waha się mówić serio, a gdy trzeba, nie cofa się nawet przed podstawowymi prawdami, które w jego przedstawieniach nigdy nie wyczerpują się w pustej retoryce. Są zawsze spowinowacone z doświadczeniem samego życia, z codziennością, nawet - z pospolitością. U Cieplaka jak u jego mistrza Białoszewskiego: wieczność przecieka przez durszlaki" (Janusz Majcherek, "Teatr" nr 2/2009).
9, 10 maja godz. 19.30; Teatr Dramatyczny m.st. Warszawy im. Gustawa Holoubka

„Lew w zimie” James Goldman
Burgtheater, Wiedeń/ TR Warszawa 
Reżyseria: Grzegorz Jarzyna
Grzegorz Jarzyna przenosi dramat historyczny Goldmana - parafrazę "Króla Leara" Wiliama Szekspira - w dzisiejsze czasy; protagoniści nie walczą już o prowincje i hrabstwa, lecz o akcje, rynki zbytu i finansowe imperium.
„Jarzyna przeniósł sztukę we współczesne realia, zamiast porachunków dynastycznych pokazuje współczesnych rekinów finansjery rywalizujących o akcje światowych koncernów. W miejsce dziedzińca średniowiecznego zamku Magda Maciejewska zbudowała na planie podkowy ekskluzywny apartamentowiec z prywatnym fitness clubem i barem. Scena przypomina szklaną klatkę, gdzie drapieżny biznesmen (Wolfgang Michael) dręczy swoje ofiary i potrząsając włosami niczym lew grzywą - szykuje się do kolejnego ataku. Ale także - filmowe laboratorium, w którym Jarzyna pokazuje nam thriller w klimacie »Nagiego instynktu «... Bohaterowie od początku wiedzą, w jakiej zbrodniczej grze biorą udział, nieustannie się podsłuchują i podglądają, co widać na ekranach - a mimo to nie potrafią przerwać tego koszmaru, spętani rodzinnymi więzami krwi.” (Jacek Cieślak, „Rzeczpospolita”, 23.11.2008 r.).
21 maja godz. 20; 22 maja godz. 19; Teatr Narodowy

„Orfeusz i Eurydyka” Christoph W. Gluck
Slovenské národné divadlo, Bratysława/ Teatr Wielki - Opera Narodowa
Reżyseria: Mariusz Treliński.
Polska premiera najnowszej opery Mariusza Trelińskiego; opowieść o współczesnym człowieku, który nie może się pogodzić ze stratą najbliższej osoby.
„ »Orfeusz i Eurydyka « to chyba najbardziej kameralny spektakl naszego reżysera, w którym nie odnajdziemy epatujących bajecznymi kolorami, filmowych scen znanych z »Madame Butterfly « czy »Damy pikowej «. Inscenizacja do bólu realistyczna, ludzka, rozgrywająca się w mieszkaniu obok, niemal wśród nas, w której liczy się narracja i emocje dwojga głównych bohaterów” (Jacek Hawryluk, „Gazeta Wyborcza”, 8.12.2008 r.).
Premiera: 23 maja godz. 19; Teatr Wielki - Opera Narodowa

„Sprawa Dantona” Stanisława Przybyszewska
Teatr Polski, Bydgoszcz
Reżyseria: Paweł Łysak Paweł Łysak w swojej wersji "Sprawy Dantona" pyta o możliwość rewolucji, widząc nadzieję w codziennym mozolnym poszerzaniu sfery wolności i ponoszeniu odpowiedzialności za własne wybory.
"Paweł Łysak skupił się na tym, jak działa mechanizm tłumu wprzęgniętego w wydarzenia polityczne. W spektaklu nie ma podziału na scenę i widownię (znakomita scenografia Pawła Wodzińskiego), a aktorzy i publiczność współtworzą ludowy festyn... widz staje się uczestnikiem sądu nad Dantonem, który do ostatniej chwili broni się, nawołując do poparcia jego sprawy" (Paweł Sztarbowski, "Newsweek Polska", nr 2008).
8, 9 maja godz. 19; 10 maja godz. 17; Centrum Kultury w dawnej Wytwórni Wódek "Koneser"

„Sprawa Dantona” Stanisława Przybyszewska
Teatr Polski, Wrocław
Reżyseria: Jan Klata Wielokrotnie nagradzany spektakl Jana Klaty skupia się wokół przywódców Wielkiej Rewolucji Francuskiej; poprzez grę różnych konwencji reżyser pokazuje, jak łatwo dajemy sobą manipulować.
"Paradoks: rewolucjonista Jan Klata, robiąc spektakl o rewolucji, wśród slapstikowych scen i gagów rozsiewa ostrzeżenia przed wszelkimi przewrotami o totalnym zasięgu - także przed ożywczymi przewrotami w kulturze" (Joanna Derkaczew, "Gazeta Wyborcza", 2.04.2008 r.).
16 maja godz. 20; 17 maja godz. 21; 18 maja godz. 19; Teatr Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza

„Trzy siostry” Anton Czechow
Teatr im. Cypriana Kamila Norwida, Jelenia Góra
Reżyseria: Krzysztof Minkowski
"Trzy siostry" to pożegnanie z marzeniami nie tylko sióstr Prozorow, ale także grupy artystów, którzy związali swoje nadzieje z teatrem jeleniogórskim za dyrekcji Wojtka Klemma; spektakl powstawał w czasie nasilającego się konfliktu młodego dyrektora z władzami miasta zakończonego ostatecznie dymisją Klemma.
15 maja godz. 18, 21; Teatr Collegium Nobilium

Białostocki Teatr Lalek - przegląd spektakli
„Biegun” Vladimir Nabokov
Białostocki Teatr Lalek
Reżyseria: Ewa Piotrowska
Jednoaktówka Vladimira Nabokova o nieudanej wyprawie na biegun południowy ekipy Roberta Falcona Scotta - o ostatnich chwilach życia ludzi świadomych nadciągającego kresu, dokonujących w obliczu śmierci rozrachunku z przeszłością.
8 maja godz. 17, godz. 21.30; Centralny Basen Artystyczny

„Fasada”
Duda Paiva Puppetry and Dance Amsterdam / Białostocki Teatr Lalek
Reżyseria: Eduardo de Paiva Souza
Czarna komedia DPPD (Duda Paiva Puppetry & Dance, pionierów nowych technik animacji) i Białostockiego Teatru Lalek, której scenerią jest pensjonat w małym miasteczku prowadzony przez mściwą Starą Gospodynię.
7 maja godz. 17, godz. 21.30; Centralny Basen Artystyczny

„Sklepy cynamonowe” Bruno Schulz
Białostocki Teatr Lalek
Reżyseria: Frank Soehnle
Historia Ojca widziana oczami Syna, na podstawie opowiadań Brunona Schulza; opowieść o przemijaniu, utracie bliskich, samotności.
6 maja godz. 17, 21.30; Centralny Basen Artystyczny

„Spalona powieść” Jakow Gołosowker
Białostocki Teatr Lalek
Reżyseria: Wojciech Szelachowski
Historia Chrystusa, który powraca na ziemię i chodzi po Moskwie lat 20. Spotyka skazanego, prostytutkę, zgwałconą dziewczynę, ducha Lenina i szatana; spektakl zawieszony pomiędzy realiami sowieckiej Rosji a współczesnością.
10 maja godz. 17, 20; Centralny Basen Artystyczny

„Valérie” według „Valérie ou la semaine des merveilles” Vit\'zslava Nezvala
Białostocki Teatr Lalek
Reżyseria: Alain Lecucq Surrealistyczna baśń o dorastającej siedemnastolatce Valérie; spektakl o miłości, śmierci i przemijaniu utrzymany w poetyce łączącej elementy baśni i gotyckiego horroru.
9 maja godz. 17, 21.30; Centralny Basen Artystyczny

Program towarzyszący

„Rycerze Okrągłego Stołu II” Tadeusz Wielecki
Reżyseria: Barbara Wysocka
Opera dokumentalna skomponowana przez Tadeusza Wieleckiego, której inspiracją był film Piotra Bikonta "Obrady Okrągłego Stołu".
19 maja godz. 17, 19.30; Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego

oprac. dow
Gazeta Wyborcza Stołeczna
30 kwietnia 2009
Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92
Notice: Undefined index: banner4 in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/layouts/scripts/layout.phtml on line 121 Notice: Undefined index: banner5 in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/layouts/scripts/layout.phtml on line 124

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia

Łabędzie
chor. Tobiasz Sebastian Berg
„Łabędzie", spektakl teatru tańca w c...