Reality show? No!

"Władczyni much" – reż. Konrad Dworakowski – Teatr Ludowy w Krakowie

Program „Wygraj siebie" zabiera siódemkę śmiałków na bezludną wyspę. Mają tam przeżyć niezapomnianą przygodę, sprawdzić się, przezwyciężyć granice, pokonać fobie... Jednak nie wszystko idzie zgodnie z planem. Samolot, którym lecą, rozbija się, a na wyspie nikt na nich nie czeka. Nie ma też kamer. Czy to świadomy zabieg producentów? A może już nigdy nie opuszczą miejsca, w którym się znaleźli?

Nna wielkiej tablicy imaginacji
Pan Cogito ustawia figury..."

(Zbigniew Herbert, Gra Pana Cogito)

Spektakl „Władczyni much" został przygotowany przez krakowski Teatr Ludowy w ramach projektu PLAY ON!, którego celem jest implementacja mechanizmów immersyjnych powszechnych w grach komputerowych do struktur narracyjnych spektakli teatralnych. Sztuka opiera się na autorskim tekście Magdy Fertacz i została wyreżyserowana przez Konrada Dworakowskiego.

Bazując na materiałach promocyjnych teatru, można było odnieść wrażenie, że spektakl będzie wyśmiewał konwencję popularnych programów typu reality show. Będzie tym samym parodiował biorących w nich udział celebrytów oraz analizował ich zachowania na pozbawionej internetu wyspie. Będzie również ukazywał szkodliwą stronę tego typu produkcji (między innymi prezentujących wypaczony obraz miejsc, w których zostają umieszczeni ich bohaterowie oraz spłycających kulturę, tradycję i religię autochtonów). Nic bardziej mylnego.

Przedstawienie „Władczyni much" faktycznie rozpoczyna się lotem siódemki różnych od siebie osób na bezludną wyspę, które mają zamiar wziąć udział w tego typu programie. Poznajemy fit-blogerkę Ewę (Iwona Sitkowska), która nieustannie musi być online, starszą Panią – kwiaciarkę (Małgorzata Kochan), która całe życie oddawała się rodzinie oraz zaangażowanego ekologa – Damiana (Karol Polak). Ich przeciwieństwem jest żądny władzy i zamknięty na to, co „inne" Lech (Maciej Namysło), któremu nie jest po drodze z żyjącym w związku z mężczyzną – Transem (Piotr Franasowicz). Kolejnymi uczestnikami jest para ojciec-syn (Piotr Pilitowski, Wojech Lato), którzy mają do załatwienia miedzy sobą kilka spraw. Jak przystało na program reality show, mamy przed sobą grono uczestników z „różnych światów". Czy, po nieoczekiwanym lądowaniu i (prawdopodobnej) śmierci pilota, uda im się ze sobą dogadać?

Relacje między bohaterami są tylko punktem wyjścia dla głębszych refleksji nad losem planety Ziemi, istot na niej żyjących (nie tylko ludzkich) oraz funkcjonowania człowieka w społeczeństwie. Odmienne poglądy na życie bohaterów, na przykład w kwestii ekologii czy posiadania dzieci, rozpoczynają (toczącą się wciąż wokół nas) dyskusję. Nad tym wszystkim czuwają Pilot (Kajetan Wolniewicz), a właściwie jego duch, oraz Starucha (Joanna Chmielecka) – Władczyni „tego miejsca", prawdopodobnie istota wszechwiedząca.

Wyspa, czyli główny cel bohaterów, jest tutaj symbolem. Symbolem izolacji, odosobnienia, kontaktu z żywiołami. Do końca nie wiemy, gdzie znajdują się bohaterowie – funkcjonują w awatarze naszej rzeczywistości, faktycznie znajdują się w odległym, nieznanym miejscu na Ziemi, a może po prostu są w swojej głowie?

Fenomenalne wrażenie robi scenografia (Marika Wojciechowska) – aranżacja (mobilnej) fauny na wyspie oraz unoszący się nad sceną ogromny mózg. Wzrok przyciąga również charakteryzacja Władczyni-Staruchy niczym z najwyższej klasy filmów sci-fi o alternatywnej rzeczywistości.

Zgodnie z założeniami projektu, w spektaklu bohaterowie wykorzystują okulary VR, prezentowane są projekcje video (Aneta Wawrzoła) oraz przesyłany jest obraz za pomocą kamery zintegrowanej z obecnymi na scenie ekranami (na żywo).

„Traktowanie życia jako gry postrzegam raczej jako rodzaj zagrożenia, bo jeśli wszystko jest grą i liczy się tylko nasza wygrana, to nie ma miejsca na empatię i relacje z innymi ludźmi." – pisze w tekście kontekstowym do przedstawienia Katarzyna Nowakowska.

Czy uczestnikom gry uda się otworzyć na siebie nawzajem? Czy będą w stanie dzielić się empatią w niepewnych warunkach i nieznanym miejscu? I wreszcie, czy zamienią grę na rzeczywistość?

Paulina Zięciak
Dziennik Teatralny Kraków
11 marca 2021
Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...