Rządzą Warszawskie Spotkania Teatralne

rozmowa z Maciejem Nowakiem

To już druga edycja Warszawskich Spotkań Teatralnych przygotowana przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. - Zasada jest prosta. Chcemy pokazać najgłośniejsze spektakle z Polski - zapowiada dyrektor artystyczny festiwalu Maciej Nowak.

Rozmowa z Maciejem Nowakiem, dyrektorem festiwalu

Dorota Wyżyńska: "Jedyny rząd jest na widowni" - tak brzmi jedno z haseł festiwalu. A inne: "U nas układy są tylko w tańcu"...

Maciej Nowak: Chcemy przekonać opinię publiczną, że polski teatr znowu jest w świetnej formie artystycznej, że jego autorytet znowu odgrywa ogromną rolę w Europie. Hasła, wykorzystywane w promocji tegorocznych Spotkań, to z jednej strony żartobliwe nawiązania do zbliżających się wyborów do Parlamentu Europejskiego, ale także przypomnienie, że nie należy lekceważyć kapitału społecznego i wpływów naszego teatru.

Jakie wnioski wyciągnęliście po zeszłorocznej edycji festiwalu? Co zmieniacie?

- Zmieniliśmy formułę klubu festiwalowego, rozszerzyliśmy ofertę edukacyjną o forum dla młodych artystów, bardziej precyzyjnie przygotowaliśmy wspólnie z Instytutem Adama Mickiewicza pokazy dla gości zagranicznych. Na pewno też utwierdziliśmy się w przekonaniu, że Warszawskie Spotkania Teatralne muszą być nowoczesnym, wielowątkowym festiwalem. Stąd prezentacje nurtu głównego, a obok nich monografia Białostockiego Teatru Lalek i w ramach imprez towarzyszących - przegląd spektakli stowarzyszenia ENTER.

A jak wybieraliście te najgłośniejsze spektakle z kraju?

- Pracownicy Instytutu Teatralnego nieustannie krążą po kraju, oglądając premiery, uczestnicząc w festiwalach. Na początku roku zrobiliśmy burzę mózgów, wybraliśmy kilkadziesiąt tytułów, z których ostatecznie ja wybrałem autorytarnie tyle przedstawień, na ile było nas stać. Chodziło mi też o to, by Warszawskie Spotkania Teatralne nie były festiwalem autorskim, nakierowanym na określony gust czy jednorodne pokolenie widzów czy twórców. W programie nie znalazło się wiele spektakli, które cenię, lubię, ale wiem też, że ich zaproszenie mogłoby zostać odebrane jako zaspokajanie wyłącznie indywidualnych gustów. Zależało mi na tym, by WST stały się możliwie obiektywną witryną polskiego teatru ostatnich 12 miesięcy.

Których spektakli nie można przegapić?

- Jestem przekonany, że każdy jest godny uwagi. Inaczej nie zdecydowałbym się na ich zaproszenie.

A które poleciłbyś prywatnie przyjacielowi?

- Może ze względu na wyjątkowość tej prezentacji szczególnie czule myślę o Białostockim Teatrze Lalek? Ta forma teatru ciągle jest niedoceniania, szufladkowana jako sztuka dla dzieci, a tymczasem europejska pozycja białostockich lalek może być porównywana do tej, którą w międzynarodowym pejzażu zajmuje Krzysztof Warlikowski czy Grzegorz Jarzyna.

Już ruszyła sprzedaż biletów? Które spektakle cieszą się największym zainteresowaniem?

- Sprzedajemy bilety od kilku dni i aż serce rośnie. W kasie w księgarni Instytutu Teatralnego powtarzają się sceny, które pamiętam z mej młodości spod kas Teatru Dramatycznego, gdy sprzedawano bilety na WST. Nieustające kolejki, tłumy, urywające się telefony.

Ceny biletów, zwłaszcza w niektórych wypadkach, nie są niskie. Ale będą też wejściówki?

- Niestety, teatr jest sztuką drogą i musimy się z tym pogodzić. Sprowadzenie dużego przedstawienia do Warszawy to często koszt kilkuset tysięcy złotych wydanych na transport dekoracji, hotele, wynajem urządzeń itp. Byłem właśnie na moskiewskim odpowiedniku naszego przeglądu - festiwalu Złota Maska. Tam bilety kosztują równowartość naszych 500-600 zł, a mimo to sprzedane są wszystkie. Zresztą, czy na popularne koncerty w Warszawie bilety kosztują mniej? A przecież Krystian Lupa czy Grzegorz Jarzyna to gwiazdy nie mniejszej wielkości niż Anthony and the Johnsons czy Erica Badu? Najdroższy bilet na WST na "Faktory 2" kosztuje 180 zł, studentów, bezrobotnych i emerytów zapraszamy po tanie bilety na wolne miejsca sprzedawane tuż przed rozpoczęciem spektakli.

Instytut Teatralny na tę okazję też szykuje premierę - "Rycerze Okrągłego Stołu 2". Opowiedz o tym projekcie.

- Tegoroczne Warszawskie Spotkania Teatralne odbywają się w przededniu rocznicy 4 czerwca 1989 roku. Postanowiliśmy włączyć się w te ważne obchody. Zaprzyjaźniony z nami Tadeusz Wielecki, dyrektor Warszawskiej Jesieni, jest kompozytorem opery dokumentalnej "Rycerze Okrągłego Stołu" skomponowanej do fragmentów filmu Piotra Bikonta. Pierwsza wersja tego utworu prezentowana była przed kilku laty we Wrocławiu w wykonaniu artystów z Holandii. Na nasze zamówienie powstała wersja rozszerzona, którą wyreżyseruje Barbara Wysocka, młoda absolwentka PWST w Krakowie.

Z radością przyjęłam wiadomość, że centrum festiwalowe znajdzie się w dawnej kawiarni Nowy Świat. Czy już możesz zdradzić, co tam planujecie?

- Za chwilę dawny Nowy Świat przejdzie w gestię organizacji społecznych. My w ostatniej chwili chcielibyśmy przypomnieć, że kawiarnia ta od 150 lat związana jest również z warszawskimi teatrami. Najpierw, jeszcze w XIX wieku grały tu teatry ogródkowe, w XX wieku działał legendarny kabaret Dudek. Chcemy stworzyć przestrzeń, w której będzie można uzyskać informacje o WST, kupić bilety, ale także przeżyć swoisty festiwalowy chillout. Codziennie odbywać się będą tutaj spotkania mniej lub bardziej teatralne, konferencje prasowe, sety didżejskie i koncerty muzyczne, promocje książek, slideshow, czytania dramatów nagrodzonych w ramach gdyńskiego festiwalu R@port. Naszymi gośćmi będą m.in. Agnieszka Holland, Slavoj Žižek, Olga Tokarczuk, Andrzej Stasiuk. Przestrzeń Nowego Światu zagospodarujemy wspólnie z klubem Chłodna 25, "Krytyką Polityczną", tygodnikiem "Polityka" i radiową "Trójką". Liczę, że Café Gazeta też dołączy do tego projektu. W okolicach południa zaprosimy na wspólne śniadania. Warszawskie poranki w mają są takie piękne!

Dorota Wyżyńska
Gazeta Wyborcza Stołeczna
30 kwietnia 2009
Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...