Słodkości z rosyjskiego kredensu

"Cięte historie" - reż: B.Zaczykiewicz - Teatr Współczesny w Szczecinie

Ile łyżeczek cukru zmieści się w szklance herbaty? W czyim brzuchu ukryła się zaginiona papierośnica chirurga? Czy bohaterką porywającego romansu zostać może wielka, ospała mucha? Odpowiedzi na te i inne pytania przynoszą wyreżyserowane przez Bartosza Zaczykiewicza, pełne humoru "Cięte historie"

Prezentowana na deskach szczecińskiego Teatru Małego sztuka jest serią dykteryjek autorstwa rosyjskiego pisarza przełomu XIX i XX wieku, Arkadija Awierczenki. Niemalże nieznane w Polsce humoreski oczarowują widza magią zakurzonej, staroświeckiej pamiątki. Drobiazgu, który dawniej mógł wywoływać uśmiech na twarzach naszych dziadków, a dziś stara się rozbawić nas. To właśnie szczegóły, drobne śmiesznostki, takie jak bezdźwięczna „gra” na akordeonie w wykonaniu Pawła Niczewskiego czy nienależąca do nikogo dłoń, wyrastająca nagle zza kanapy, stanowią największy atut przedstawienia. Publiczność wspaniale bawi się również wysłuchując absurdalnych „dzieł” pisarza Kukuszkina (który wątki miłosne w swych powieściach rozpoczyna obowiązkowym „I zaczęło się”), obserwując perypetie pięknej Ninoczki – obiektu westchnień niegodziwych mężczyzn czy przyglądając się pracy beztroskiego chirurga, gubiącego przedmioty w ciałach operowanych pacjentów. Subtelny komizm sytuacyjny pomagają też budować niby-przypadkowe zdarzenia, takie jak (wywołujące chyba najgłośniejsze salwy śmiechu) wypicie przez Grzegorza Młudzika herbaty, którą, w trakcie trwania spektaklu, bohaterowie posłodzili kilkunastoma łyżeczkami cukru.

Na uwagę zdecydowanie zasługuje dynamiczna gra aktorów – wspominanych: Pawła Niczewskiego i Grzegorza Młudzika oraz Kingi Piąty. Cała trójka wciela się kolejno w szereg naiwnych, prostolinijnych postaci, próbujących osiągnąć upragnione cele za pomocą niewinnych kłamstewek lub podstępów. Dodatkowo, każdy z nich zwraca się bezpośrednio do wybranych widzów, odgrywając scenki „teatru w teatrze” i tym samym zabawnie igrając z konwencją. Podczas tych pozornych „zwierzeń” publiczność dowiaduje się o „całym teatralnym błocie” – pożałowania godnej interesowności dyrektora, wzajemnej niechęci współpracowników oraz zawiedzionych ambicjach aktora, który „mógłby być Hamletem”. Nieustanne lawirowanie między poszczególnymi rolami z całą pewnością dowodzi dużych umiejętności aktorskich wszystkich występujących. Ponadto w trakcie przedstawienia Kinga Piąty długo gra na skrzypcach, coraz bardziej przyspieszając tempo, co wspaniale ożywia spektakl, ale jednocześnie wymaga wielkiego skupienia aktorki. 

Bardzo dobrze dobrana scenografia, złożona z małej zabytkowej kanapy i sekretarzyka z kałamarzem oraz charakterystyczne dla przełomu XIX i XX wieku stroje pomagają budować otaczający bohaterów, zamierzchły świat, przywodzący na myśl czarno-białe fotografie. Zaglądając w pozornie „wyblakłą” już przeszłość widzowie przekonują się, że niezależnie od upływu czasu, wszystkie kolejne pokolenia zmuszone są podejmować zmagania z tymi samymi problemami.

Przed obejrzeniem „Ciętych historii” wielokrotnie zdarzyło mi się słyszeć, że jest to sztuka nieśmieszna i nużąca. Ci, którzy takie opinie głosili, nie zwrócili pewnie jednak uwagi na fakt, iż humor, jakim operuje Awierczenko jest z założenia subtelny, bliski stylistyce Czechowa. Zamiast oczekiwać od spektaklu ostentacyjnych żartów czy wulgarnej dosadności, do której tak bardzo przwyczaiła nas kultura popularna, warto skupić się na niuansach, bo to właśnie w nich tkwi niezaprzeczalna siła tego przedstawienia.

Agnieszka Moroz
Dziennik Teatralny Szczecin
23 marca 2012
Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...