Świat nie kończy się za progiem

relacja ze spotkania z aktorką Teatru Śląskiego w Katowicach, Aliną Chechelską

Alina Chechelska nie narzeka na brak zajęć: 8 grudnia wystąpiła w widowisku „Wesele na Górnym Śląsku”, przez ostatnie cztery miesiące realizowała swój autorski projekt Opowieści z Teatralnej, bierze udział w próbach do „Piątej strony świata”, a na premierę czeka film z jej udziałem („Matka” Lee Jonesa). Znalazła jednak czas, by spotkać się z publicznością w ramach Studium Wiedy o Teatrze. Było to ostatnie spotkanie w tym roku, więc przygotowano coś specjalnego: aktorka opowiedziała sporo o swojej drugiej pasji, czyli podróżach.

Kinomani z pewnością pamiętają ją jako Mariannę Popiełuszko z filmu Rafała Wieczyńskiego, młodzi widzowie natomiast kojarzą ją zapewne przede wszystkim z serialami („Samo Życie", „Na dobre i na złe", „Pensjonat pod Różą", „Magda M.", „Tak miało być"). W Teatrze Śląskim debiutowała jako Ofelia w „Hamlecie". Lubiła grać Claire z „Pokojówek", reżyserowanych przez Bogdana Toszę, występy w „Mayday" – mimo, że w przyszłym roku minie 20 lat od premiery – nadal sprawiają jej radość. Wyjątkową rolą - z racji ważnego i trudnego tematu - była Róża w „Oskarze i pani Róży", ciekawe doświadczenie stanowił „Polterabend", w którym aktorka jako Berta mówiła ze sceny śląską gwarą (było to niełatwe, ponieważ Alina Chechelska pochodzi z Gdowa). Zapytana o reżyserów, którzy mieli na nią największy wpływ, jednym tchem wymienia Bogdana Toszę (jako dyrektor czuwał wieloetapowo nad rozwojem aktora), Michała Ratyńskiego (rolę Alison w „Trainspotting" wspomina jako bardzo interesujące doświadczenie), Grzegorza Kempinsky'ego (praca z nim niezwykle rozwija wykonawcę) i Tadeusza Bradeckiego (to w jego spektaklu aktorka miała możliwość zagrania Ślązaczki). Zdarzyło jej się jednak zrezygnować z roli w „Szwaczkach" Pawła Sali, reżyserowanych przez Andrzeja Celińskiego (z powodu przygnębiającego obrazu świata, zawartego w tekście).

U aktorki fascynacja podróżami miała swój początek w lekturze „W pustyni i w puszczy". Powieść Sienkiewicza przeczytała w wieku siedmiu lat, będąc na wsi, a książka zainspirowała ją do „wyprawy" w towarzystwie trzyletniej siostry ku znajdującym się na horyzoncie zabudowaniom (w trakcie eksapady rozpętała się burza, ale to nic w porównaniu z tym, co czekało na małą podróżniczkę w domu). W czasie spotkania widzowie mogli obejrzeć zdjęcia z Madagaskaru i dowiedzieć się, dlaczego Maurycy Beniowski ma tam swoją ulicę, jak wyglądają rosnące dziko gwiazdy betlejemskie i kwiaty wanilii, a także jakiego owocu nie wolno wnosić do hotelu i na pokład samolotu. Na zdjęciach można było zobaczyć tamtejszych żołnierzy i stoczniowców, środek lokomocji zwany „pousse – pousse", a także obrzęd pogrzebowy, określany mianem „powrotu zmarłego". To kraj, w którym dzieci zarabiają kameleonami (przynoszą zwierzęta turystom, by mogli je sfotografować), mężczyźni są odpowiednimi kandydatami na mężów, jeśli posiadają zebu (rodzaj krowy), a krokodyl uważany jest za ducha przodków. Ale Madagaskar to nie tylko wyłaniająca się z Morza Szmaragdowego Głowa Cukru, bananowce i lemury: to także grasujące po ulicach dziecięce gangi, zamieszkujące slumsy liczne rodziny, żyjące ze sprzedaży koralików z nasion baobabu i starsi panowie z Francji, korzystający z usług seksualnych, świadczonych przez dziewczynki w wieku 12-14 lat.

Celem pierwszego wyjazdu Aliny Chechelskiej były Indie, które wspomina jako niezwykle różnorodny kraj. To, że podróżuje bez planu, daje jej poczucie wolności – kupuje bilet na samolot i dopiero na miejscu okazuje się, co dalej. Była już m.in. w Kambodży, Malezji, RPA i na Sri Lance. Jej ulubionym kontynentem jest Azja, zupełnie natomiast nie czuje potrzeby odwiedzenia na przykład Stanów Zjednoczonych (chociaż przyznaje, że zagrać „Polterabend" dla mieszkających w Teksasie potomków śląskich emigrantów byłoby pięknie). Podróże nauczyły ją przede wszystkim tolerancji – okazało się, że świat nie kończy się za progiem. Każdy kraj to inna kultura: przykładowo w Tajlandii niemile widziane są gwałtowne gesty, a za podarcie i podeptanie banknotów z wizerunkiem króla, który traktowany jest tam jak bóstwo, można trafić do więzienia. Na Madagaskarze bus odjeżdża nie o godzinie, która widnieje na jego tylnej szybie, lecz dopiero wtedy, gdy zapełni się pasażerami. Pojęcie egzotyki bywa względne: będąc w tym roku w Singapurze, aktorka widziała ogłoszenie, dotyczące „egzotycznej pielgrzymki do Europy Środkowej (Kraków, Częstochowa, Oświęcim, Węgry)". Od kiedy spotkała przesympatycznych i chętnych do pomocy Arabów, z dystansem traktuje to, jak jednostronnie w mediach przedstawiany jest świat islamu. W Maroku jedna z tamtejszych rodzin zaprosiła aktorkę na obiad. Czy w Polsce można by zapukać do czyichś drzwi i liczyć na taką gościnność?

Tomasz Klauza
Dziennik Teatralny Katowice
22 grudnia 2012
Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92
Portrety
Alina Chechelska
Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...