Teatr i taniec w maju

Najciekawsze propozycje TVP Kultura

W majowe wtorki proponujemy widzom TVP Kultura przegląd dramaturgii rosyjskiej. W programie znalazły się spektakle „Mandat", „Moskwa – Pietuszki" oraz „Iluzje". Zapraszamy także na poniedziałkowe spektakle teatru tańca w ramach pasma Wiosna z tańcem oraz premierę baletu w choreografii Johna Neumeiera „Dama kameliowa"

1 maja

Emisja 16.00
Dama kameliowa, reż. Brigitte Lefevre (2008) premiera
Balet autorstwa Johna Neumeiera z muzyką Fryderyka Chopina, oparty na powieście Aleksandra Dumasa syna. „Dama kameliowa" to powieść obyczajowa z 1848 roku, opowiada historię nieszczęśliwej miłości kurtyzany Małgorzaty Gautier i młodego mężczyzny z dobrej rodziny Armanda Duvalla. Młodzieniec nie zważa na przeszłość dziewczyny, ta postanawia porzucić swoje dotychczasowe życie i być z ukochanym. Jednak ojciec Armanda nie akceptuje jego związku z prostytutką, namawia Małgorzatę do porzucenia ukochanego. Wraca ona do starego zajęcia, zrozpaczony Armand obraża ją przy każdej okazji. Kiedy młody Duvall dowiaduje się prawdy, jest za późno - Małgorzata umiera na gruźlicę. Zostaje mu jedynie po niej książka, którą kupił na aukcji. Na podstawie „Damy kameliowej" nakręcono wiele filmów, stała się także inspiracją do opery „La Traviata" Giuseppe Verdiego. Balet „Dama kameliowa" w choreografii Johna Neumeiera powstał w latach 70., premiera miała miejsce 4 listopada 1978 roku w Stuttgarcie, w roli głównej wystąpiła brazylijska balerina Marcia Hayde. Prezentowana tutaj wersja pochodzi z 2008 roku, wystawiona została na deskach Opery Paryskiej. W rolach głównych zobaczymy Stephane Bullion oraz Agnes Letestu.

6 maja
Emisja 00.05
Wiosna z tańcem – Rave, reż. Mark Kidel (2003) premiera
„Rave" to niezwykłe dzieło taneczne znanej amerykańskiej tancerki oraz choreografki Karole Armitage. Powstało w 2001 roku pod wpływem wydarzeń z 11 września tego roku. Artystka mieszkała wówczas w Paryżu, jednak atak na World Trade Centre miał dla niej wymiar osobisty, ponieważ od wielu lat jest związana z baletem nowojorskim, a jej mieszkanie w tym mieście znajduje się zaledwie osiem bloków od miejsca tragedii z 2001 roku. Jego premiera odbyła się w Nowym Jorku w 2012 roku, a Karole Armitage w wywiadzie porównywała niepokój ludzi z 2001 roku wywołany atakami terrorystycznymi z niepokojem współczesnych, spowodowanym ogólnoświatowym kryzysem. „Rave" (ang. majaczyć, szaleć, bredzić) to 26-minutowy, niezwykle żywiołowy performance taneczny, wykonywany przez 26 tancerzy. Autorem muzyki jest David Shea, jest ona bardzo żywiołowa, swoim klimatem nawiązuje do dance'u i undergroundu. Wszyscy tancerze są pomalowani od stów do głów w jasne, wyraźne kolory, ich taniec nie ma wiele wspólnego z klasycznym baletem, występuje wiele elementów akrobatycznych. Karole Armitage tłumaczy, że stworzyła pełne kolorów i figur żywiołowe dzieło, które ma pomóc ludziom przetrwać wszelkie problemy współczesnego świata. Reżyserem wersji filmowej z 2003 roku jest Mark Kidel, który w 1997 roku nakręcił dla francuskiej telewizji Arte film dokumentalny o Karole Armitage.

7 maja
Emisja 20.20
Teatr Telewizji – Mandat, reż. Olga Lipińska (1990)
Akcja sztuki rozgrywa się siedem lat po Rewolucji Październikowej w Rosji. Rodzinie sklepikarzy nowa władza skonfiskowała majątek. Lawirując starają się przystosować do nowej rzeczywistości. Partyjny mandat i suknia carycy - te dwa symbole władzy stają się źródłem pechowych wydarzeń i zabawnych sytuacji. Nadzieja Pietrowna chce wydać córkę Barbarę Sergiejewną za mąż za Waleriana Olimpowicza. Przyszły teść, Olimp Walerianowicz, żąda w posagu komunisty. Brat Barbary Paweł Gulczakin oszukuje, że zapisał się do partii i podrabia mandat komunisty. Nadzieja Pietrowna pomaga w przechowaniu sukni carycy. Barbara ubiera w nią służącą, przez co ta omyłkowo zostaje wzięta za carównę Anastazję i poślubiona z Walerianem Olimpowiczem. Paweł Gulczakin zostaje zdemaskowany i plany rodziny obracają się wniwecz.

13 maja
Emisja 8.50 (powtórka 17.00)
Portrety – Krajobrazy duszy: choreograf Uwe Scholz, reż. Gunter Atteln premiera
Film dokumentalny o niemieckim tancerzu i choreografie Uwe Scholzu. Z tańcem i muzyką był związany od wczesnego dzieciństwa. Uczęszczał do szkoły baletowej Johna Cranko w Stuttgarcie, uczył się tam tańca pod kierunkiem Marcii Haydee. Podczas studiów w Stuttgarcie wyjechał na stypendium w Balanchine's School of American Ballet w Nowym Jorku. W 1977 roku zaczął tańczyć w balecie stuttgarckim, w wieku zaledwie 26 lat został dyrektorem baletu w Zurichu. Po sześciu latach wrócił do Niemiec, objął funkcję dyrektora i głównego choreografa w balecie w Lipsku. Pracował w tym mieście od 1991 roku aż do swojej przedwczesnej śmierci. Od 1993 roku był profesorem Uniwersytetu Muzyki i Teatru w Lipsku. Stworzył wiele oryginalnych choreografii, do najsławniejszych należą: „Wielka Msza", „Pax Questuosa", „Symfonia Fantastyczna", „Czerwone i Czarne".
Emisja 23.50
Wiosna z tańcem – Święto wiosny – awangardowo i klasycznie (2008), reż. Günter Atteln 1 powtórka
Współczesna interpretacja baletu Igora Strawińskiego „Święto wiosny" w choreografii Uwe Scholza. Premiera „Święta wiosny" (znanego najbardziej pod francuskim tytułem „Le Sacre du printemps") miała miejsce 29 maja 1913 roku w Paryżu w Theatre des Champs Élyses. Przedstawienie tego dzieła wywołało wielki skandal w ówczesnym świecie muzycznym, często właśnie ten utwór uważa się za początek współczesnej muzyki. Wszystkie elementy „Święta wiosny" były dla tamtejszych gustów oburzające. Rytmika nabrała w tutaj nowego znaczenia, znalazła się na pierwszym planie. To ona kształtowała i rozwijała myśl muzyczną. Do tego jeszcze zastosowane zostały ostro brzmiąca instrumentacja i dysonansowe współbrzmienia. Element taneczny także wymagał nowatorskich rozwiązań: ostrych ruchów i ociężałości. Choreografia dzieła Strawińskiego autorstwa Uwe Scholza jest jednym z późniejszych dzieł tego artysty. Niemiecki choreograf podzielił balet na dwie części: pierwsza to solowy układ taneczny w wykonaniu Giovanniego Di Palmy do wersji fortepianowej utworu (na cztery ręce), w drugiej na scenie pojawia się już prawie sześćdziesięciu tancerzy Baletu Lipskiego, solistką jest Kiyoko Kimura. Akompaniuje im Gewandhausorchester Leipzig pod batutą Henrika Schaefera. Balet został sfilmowany w 2003 roku przy produkcji filmu dokumentalnego o Uwe Scholzu. Jako pełnometrażowa produkcja ukazał się w roku 2008.

14 maja
Emisja 20.20
Teatr Telewizji – Moskwa – Pietuszki, reż. Tomasz Zygadło (1992)
„Czas między świtem a godziną otwarcia sklepów z alkoholem to najbardziej wstydliwy okres w historii mojego narodu" - napisał Wieniedikt Jerofiejew, autor kultowego arcydzieła współczesnej literatury rosyjskiej. Gdy wyczekiwana z utęsknieniem godzina wybije, skacowany bohater poematu dokona stosownego zakupu i ruszy podmoskiewską kolejką dojazdową do rodzinnych Pietuszek. Czy zdoła urzeczywistnić ambitne zamiary, dotrzeć do celu podróży? Wieniedikt Jerofiejew urodził się w 1938 roku w rodzinie kolejarza. Młodość spędził daleko na północy, na Półwyspie Kolskim. W pamięci chłopca mocno zapisały się nie tyle tory kolejowe, co kilometry kolczastych drutów grodzących zony tutejszych łagrów. Sam ojciec też spędził osiem lat w obozie na Dalekim Wschodzie skazany za szerzenie antyradzieckiej propagandy. Mimo tak fatalnej sytuacji u startu dorosłości Wieniedikt dostał się bez egzaminów wstępnych, dzięki wspaniałym postępom w szkole średniej, na wydział filologiczny Uniwersytetu Moskiewskiego. Jednak niedługo tam zabawił. Wydalony dyscyplinarnie z drugiego roku studiów próbował podjąć naukę na innych uczelniach, bez rezultatu. Imał się różnych zajęć, kopał rowy, był tragarzem. Wcześniej, podczas krótkiego pobytu w Instytucie Pedagogicznym we Włodzimierzu, poznał swą pierwszą żonę. Do niej i do syna, mieszkających w wiosce Myszlino, opodal Pietuszek, dojeżdżał z Moskwy kolejką elektryczną jak w napisanym w 1969 roku poemacie. Tak jak bohater utworu, pił na potęgę. Zmarł w 1990 roku na raka gardła, choć naprawdę zniszczyła go wódka. W spektaklu Tomasza Zygadły w roli Wieniczki zobaczymy Mariana Opanię.

19 maja
Emisja od. 17.20
Niedziela z Bożeną Dykiel 1 powtórka
Bohaterką „Niedzieli z..." w TVP Kultura będzie Bożena Dykiel - jedna z najpopularniejszych i najbardziej charakterystycznych aktorek telewizyjnych i filmowych o ogromnym temperamencie i potencjale komediowym. Występowała m.in. na deskach teatrów warszawskich: Scena Prezentacje, Narodowym i Rozmaitości. W jej karierze jest więcej ról filmowych niż teatralnych. Twierdzi, że miała szczęście do reżyserów i aktorów. Najważniejsi to Wajda, Hanuszkiewicz i Łomnicki – role zagrane u nich ukształtowały ją jako aktorkę, przyniosły popularność i sympatię widzów. W jednym z wywiadów wyznała kiedyś, że filmu nauczył ją Andrzej Wajda, a teatru - Adam Hanuszkiewicz. Rola Goplany w spektaklu Hanuszkiewicza przeszła do historii teatru polskiego, a ona sama stała się symbolem awangardowej „Balladyny". Jej koledzy aktorzy opisują ją jako kobietę niezwykle zaradną – Jan Englert uważa, że byłaby świetnym ministrem finansów, a Krystyna Sienkiewicz przypomina, że ktoś nawet wymyślił jednostkę zaradności – dykiela.
O bohaterce opowiedzą osoby, z którymi przyjaźni się i pracuje. Pierwszym gościem będzie Halina Rowicka - przyjaciółka i koleżanka, z którą grały w słynnej „Balladynie". Pozostali goście to Karol Strasburger, jej kolega z roku i Wiktor Zborowski, z którym grała m. in. W Teatrze Narodowym. Spotkanie z Bożeną Dykiel i jej gośćmi poprowadzi Marek Zając. Rozmawiać będą m.in. o jej aktorskim wizerunku, mistrzach aktorstwie, charakterystycznym poczuciu humoru i przyjaźni. W ramach spotkania zapraszamy do obejrzenia spektaklu i filmu w reżyserii Andrzeja Barańskiego, z rolami Bożeny Dykiel. Przedstawienie „Uczone białogłowy" jest adaptacją pisanej na rok przed śmiercią, jednej z ostatnich sztuk Moliera. Autor zawarł w niej wnikliwą analizę początków feminizmu (emisja o godz. 18.00). Następną propozycją będzie „Kawalerskie życie na obczyźnie" (emisja o godz. 20.25), obyczajowy film oparty na pamiętnikach polskiego robotnika w Niemczech z początku XX wieku.

20 maja
Emisja 23.40
Wiosna z tańcem – Siddharta, reż. Denis Calozzi, Brigitte Lefevre premiera
Balet Angelina Preljocaja z muzyką Bruno Mantovaniego, nawiązujący do powieści "Siddhartha" Hermana Hessego z 1922 roku. Inspirację do tego baletu autor znalazł podczas swej podróży po Indiach, gdzie odwiedził miasto Benares, legendarne miejsce pierwszego kazania Buddy. Preljocaj skupia się na momencie, kiedy tytułowy bohater Siddharta nie jest już księciem, ale nie stał się jeszcze Buddą. Przez kilka lat kształtuje ciało i duszę, cierpiąc fizycznie i psychicznie. Dzięki temu odkrywa jednak wreszcie swoje powołanie i podąża właściwą ścieżką.

21 maja
Emisja 20.20
Teatr Telewizji – Iluzje, reż. Agnieszka Glińska 2012 1 powtórka
Historia dwóch małżeństw, które pod koniec życia odczuwają potrzebę rozmowy o uczuciach. Cztery osoby, cztery spojrzenia na wspólne życie. Kto kogo kochał, a komu się zdawało, że kochał? Kto przez kogo był kochany naprawdę? Co w mijającym życiu było rzeczywistością, a co iluzją? Znakomita sztuka Iwana Wyrypajewa, jednego z najciekawszych dramatopisarzy współczesnych w doborowej obsadzie.

27 maja
Emisja 23.55
Wiosna z tańcem – Tricodex, reż. Philippe Decoufle premiera
Balet w choreografii Philippe'a Decoufle'a z 2005, zwieńczenie trylogii - "Codex" (1987) i "Decodex" (1995). Inspiracją do stworzenia tej trylogii tanecznej był dla francuskiego choreografia "Codex Seraphinianus" - książka napisana w późnych latach 70. XX wieku przez włoskiego grafika i architekta Luigiego Serafiniego. Dzieło, napisane w wymyślonym przez autora języku, jest swego rodzaju encyklopedią opisującą fantastyczny świat, będący parodią świata rzeczywistego. Zainspirowany włoskim pisarzem Philippe Decoufle dał się ponieść swojej własnej wyobraźni i stworzył układ choreograficzny dla dwudziestu kilku tancerzy, którzy mają do swojej dyspozycji ponad setkę strojów. Całość nie ma specjalnej myśli przewodniej, tworzy jednak wspaniały i miły dla oka kolaż wymyślnych strojów, ruchów tancerzy i ich układów na scenie. Pozwala widzowi przenieść się w zupełnie fantastyczny świat i cieszyć się wizualnym doznaniami, które nie muszą mieć wiele wspólnego z otaczającą nas rzeczywistością. Wykonawcami tego niezwykłego układu choreograficznego są tancerze baletu w Lyonie.
Philippe Decoufle dał się poznać szerszej publiczności jako autor ceremonii otwarcia i zamknięcia zimowych igrzysk olimpijskich w Albertville w 1992 r. Przygotowywał także układy choreograficzne do teledysków: New Order - "True Faith" oraz Fine Young Cannibals - "She Drives Me Crazy". Jego dziełem są również wielkie parady taneczne z okazji 50-lecia festiwalu filmowego w Cannes oraz rozpoczęcia Pucharu Świata w rugby w 2007 na Stade de France w Saint-Denis.

Agnieszka Rataj
Material nadesłany
18 kwietnia 2013
Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92
Teatry
TVP Kultura
Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...