Weekendowe polecenia Dziennika Teatralnego

Białystok - 20-22 maja

Na co warto wybrać się do teatru w ten weekend (20-22 maja)? Proponujemy przegląd propozycji z Białegostoku.

„Krzywa wieża" opieka artystyczna: Wojciech Szelachowski – Białostocki Teatr Lalek
21, 22 maja – godz. 18.00
„Krzywa wieża" Nadieżdy Ptuszkiny to na pierwszy rzut oka lekka, skrząca się dowcipem farsa. Niech nie zwiedzie nas jednak ten kostium. Pod zwiewnym przebraniem przyjemnej literatury kryje się bowiem coś więcej. Głęboki portret współczesnych ludzi – ich wady, niełatwe charaktery i zagmatwane relacje.
Oto moskiewskie mieszkanie pewnej pary. Ona – wieczna idealistka, On – niepoprawny lekkoduch. Podglądamy ich codzienne życie, podsłuchujemy rozmowy.
Po rosyjski dramat sięgnęli białostoccy aktorzy – Andrzej Beya-Zaborski i Maria Jolanta Rogowska. Realizacja to ich inicjatywa. Opieki artystycznej podjął się Wojciech Szelachowski, oprawę muzyczną przygotował Krzysztof Dzierma, a konsultacją scenograficzną zajął się Jan Polívka z Czech.
To spektakl i liryczny, i śmieszny, i refleksyjny, po prostu o życiu. Propozycja na wieczór, by oderwać się od codzienności, ale i wzbudzająca refleksję.

„Makbet" reż. Grzegorz Suski – Teatr Dramatyczny im. A. Węgierki
21 maja – godz. 19.00 (Kino Ton)
22 maja – godz. 19.00 (Kino Ton)

Widowisko Teatru Dramatycznego im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku opiera się na klasycznym tekście, szuka mechanizmów, które determinują władzę, wiedzę i życie człowieka. W białostockiej inscenizacji „Makbeta" ważną rolę odgrywają barwne, interesujące – niekiedy wręcz okrutne – postaci kobiet. To one są tu osobami, wokół których toczy się akcja: Lady Makbet i Lady Macduff, ale nie mniej ważne są postaci Wiedźm. To one – wykorzystując ambicję Makbeta – uświadamiają mu, że tylko to jest w nim, czego nie ma... Mimo że spektakl skupia się na głębszych i bardziej uniwersalnych sensach, trudno nie zauważyć związków z bieżącymi wydarzeniami za naszą wschodnią granicą. W dramacie złowieszczo podkreślona jest odpowiedzialność za popełnione czyny, a szekspirowskie pytanie skąd się bierze zło w człowieku – zabrzmi z całą ostrością. (materiały teatru)

„Leon i Matylda" reż. Andrzej Sadowski – Teatr Dramatyczny im. A. Węgierki
20 maja – godz. 19.00 (Podlaski Instytut Kultury, ul. św. Rocha 14)
21 maja – godz. 16.00 (Podlaski Instytut Kultury, ul. św. Rocha 14)

„Leon i Matylda" to historia pewnego związku starszego mężczyzny z dużo młodszą od niego kobietą. Czasem przypomina bajkową opowieść, a czasem jest to pełen napięcia thriller z sensacyjnym wątkiem w tle. Momentami przypomina też komedię małżeńską o perypetiach niekonwencjonalnie zachowującej się pary. On – mający skłonność do bycia osobą podporządkowującą sobie innych, ona – ze skłonnością do uzależnienia od bycia kochaną. Ich życie to swoista szarpanina pomiędzy miłością, pożądaniem, opiekuńczością, wiecznymi powrotami, kłótniami i godzeniem się. Jest to zarazem spektakl o przekraczaniu granic, nie tylko tych moralnych, ale również etycznych i religijnych. Jak wiele jesteśmy w stanie poświęcić, aby być kochanym? (materiały teatru)

„Cyganeria" reż. Maria Sartova - Opera i Filharmonia Podlaska
21 maja – godz. 19.00
22 maja – godz. 18.00

Jedna z najczęściej granych oper na świecie, zaliczana do ścisłego kanonu, od samego początku budziła potężne emocje, wywołując na twarzach widzów łzy wzruszenia. Oglądana po raz pierwszy jest historią niewinnej miłości i smutku po utracie ukochanej osoby i młodości, w kolejnych odsłonach odkrywa głębokie emocjonalne sensy ukryte w symbolicznych gestach scenicznych. Sam Puccini, gdy zagrał przejmujące akordy śmierci głównej bohaterki, był tak głęboko poruszony, jakby stracił najbliższą mu istotę. Na tym właśnie polega ponadczasowa siła przekazu „Cyganerii" – niezależnie od wieku i doświadczeń – identyfikuje słuchacza z postaciami dramatu. Spotyka się tu młodość, odwaga, namiętność i wielka miłość, a je wszystkie idealizuje niezrównana muzyka Pucciniego. (materiały OiFP)

„Nasze misto" opieka artystyczna: Artur Dwulit – Akademia Teatralna w Warszawie Filia w Białymstoku
21 maja – godz. 18.00
22 maja – godz. 18.00
„Nasze misto" to impresja słowno-muzyczna z elementami teatru ożywionej formy inspirowana opowiadaniem Wasyla Stefanyka „Dziecięca przygoda", poematem Serhija Żadana „Skąd jesteś...." oraz ukraińskimi pieśniami ludowymi w wykonaniu studentek IV roku aktorstwa: Kateryny Bondarenko, Darii Holovchanskiej i Lesi Pasichnyk.
Przy użyciu środków teatralnej poezji rysuje się historia uczuć i emocji bohaterek dotkniętych doświadczeniem. Podążając ich drogą szkicujemy w swej wyobraźni własną opowieść.
Spektakl jest egzaminem z piosenki aktorskiej, grany będzie w języku ukraińskim. (materiały ATB)

"Osiecka po męsku" – Marcin Januszkiewicz – Teatr Nie Teatr w Białymstoku
20 maja – godz. 20.00
Marcin Januszkiewicz - aktor, wokalista, kompozytor i autor tekstów. Jest m.in. autorem utworów Natalii Szroeder ("Wszystko"), Dawida Kwiatkowskiego ("Afraid") czy Margaret ("Nie chcę"). Współpracuje z kompozytorem i aranżerem Mariuszem Obijalskim, z którym skomponował muzykę i napisał teksty piosenek do autorskiego musicalu „Liżę Twoje Serce" w reż. Agnieszki Glińskiej. Od 2015 roku współpracuje z Piotrem Rubikiem.
Koncert „Osiecka po męsku" wypełniony jest odważnymi (choć dalekimi od estetyki szoku) wersjami wielkich przebojów, ale też piosenek mniej znanych. Marcin Januszkiewicz jako aktor rozumie, że słowa zwykle są „o czymś", jednak nie ulega terrorowi jedynej słusznej interpretacji i bawi się tekstem. Jest też muzykiem, więc swobodnie żongluje wokalnymi konwencjami, nagina nieśmiertelne frazy. Traktuje głos jako instrument, wspomagany akompaniamentem kolegów z zespołu.
Aktor rozpoczyna recital wielkim przebojem Maryli Rodowicz "Niech żyje bal" i przez kilka utworów utrzymuje publiczność w nastroju pełnym radości, optymizmu, czy nawet żartu muzycznego. Bawiąc się konwencją, wplata w piosenki motywy zupełnie niespodziewane, takie jak "Riders on the storm".

„Dziennik przebudzenia" reż. Adam Ferency – Teatr Nie Teatr w Białymstoku
21 maja – godz. 19.00
„Dziennik przebudzenia" to spotkanie świetnej prozy i aktorskiego kunsztu – spektakl oddający pilchowskie poczucie humoru, zarazem nieuciekający od tematów ostatecznych, przedstawiający próby ich obłaskawienia. Przedstawienie miejscami pełne jest ironii i sarkazmu, zachowuje styl pisania Jerzego Pilcha – zabawny, barwny i inteligentny. Anegdoty o epizodach codzienności przenikają się z rozważaniami ożyciu, chorobie, literaturze. Ich dopełnieniem są nowoczesne i wyraziste wizualizacje z pogranicza jawy i snu, które wraz z muzyką podkreślają akcję, nadają jej specyficznego nastroju i dodatkowych sensów.

„Kiedy czytałem Dzienniki Jerzego Pilcha, zarówno pierwszy, jak i drugi, myślałem, że jeśli bym umiał pisać, to tak właśnie opisywałbym otaczającą mnie rzeczywistość. "Dziennik przebudzenia" to przedstawienie o starym mężczyźnie i młodej kobiecie, o możliwej albo niemożliwej miłości, o chorobie i może o wyzdrowieniu. I wreszcie, pewnie również, o śmierci" – mówi Adam Ferency.

"Waldemar Malicki. Klasycznie" – Teatr Nie Teatr w Białymstoku
22 maja – godz. 19.00
Waldemar Malicki zabierze publiczność w podróż przez porywające fortepianowe fantazje na temat wielkich przebojów muzyki. „Carmina Burana", „Lacrimosa Mozarta", „Jezioro łabędzie", „W grocie króla gór", a nawet „I will survive" i „Lubię wracać" Zbigniewa Wodeckiego w oszałamiających, wirtuozowskich aranżacjach na fortepian i wiolonczelę. A jedna z piosenek Skaldów nawet szczególnie na wiolonczelę.
Wystąpią: Waldemar Malicki - fortepian i komentarz, Małgorzata Krzyżanowicz - wiolonczela. (materiały Nie Teatru).

Anna Dycha
Dziennik Teatralny Białystok
20 maja 2022
Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92
Notice: Undefined index: banner4 in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/layouts/scripts/layout.phtml on line 121 Notice: Undefined index: banner5 in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/layouts/scripts/layout.phtml on line 124

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia