Zagrają nawet bagno

"39 stopni" - reż: Jerzy Jan Połoński, Jarosław Staniek - Teatr Powszechny w Łodzi

W nowym spektaklu Teatru Powszechnego zmieściło się wszystko: farsa, kryminał, romans, autoparodia i blisko setka ról. Gdyby go tylko skrócić o jedną trzecią, mielibyśmy godnego następcę "Szalonych nożyczek".

"39 stopni" - podobnie jak bijący wszelkie rekordy kryminał z salonu fryzjerskiego, opiera się na żywiole aktorskim. Do zagrania jest blisko sto ról. A grają tylko cztery osoby (w Powszechnym to Artur Zawadzki, Karolina Łukaszewicz, Andrzej Jakubas i Mirosław Henke). Z prędkością światła przeobrażają się w wieśniaków, policjantów, pasażerów pociągu, sprzedawców gazet, właścicieli hotelu, lokalnych polityków, a nawet w krzak głogu, bagienne błoto i skalną szczelinę. Opowiadana w ten sposób szpiegowska historia ma ponad 90 lat. Najpierw budziła grozę w wersji powieściowej, potem straszyła w kinie, a od czterech lat bawi widzów teatralnych.

W 1915 roku ukazał się thriller "39 stopni, czyli tajemnica czarnego kamienia". Napisał go Szkot John Buchan. Główny bohater Richard Hannay znajduje szyfrowany notatnik zamordowanego szpiega. 20 lat później historią zainteresował się Alfred Hitchcock. I nakręcił jeden z najlepszych filmów w brytyjskim okresie swojej twórczości. Wreszcie w 2005 r. "39 steps" trafiło do teatru.

Fabuła spektaklu - w zasadzie przepisana z filmu Hitchcocka - przebiega według ulubionego schematu brytyjskiego reżysera: osamotniony człowiek zmaga się z wrogim systemem. Początkiem kłopotów znudzonego życiem Hannay\'a okazuje się wizyta w teatrze. Bohater poznaje tam tajemniczą kobietę - agentkę wywiadu. Śledzi ona tajną organizację zagrażającą Wielkiej Brytanii. Tej samej nocy kobieta zostaje zamordowana. Pech chciał, że w domu Hannay\'a. Ciąży więc na nim podejrzenie o zabójstwo i zarazem odpowiedzialność za losy całego kraju.

Sceniczny sukces szpiegowsko-miłosnej historii przewidział Patrick Barlow, brytyjski aktor i dramatopisarz. Oparł się na scenariuszu Simona Corble\'a i Nobby\'ego Dimona, napisanym dla dwójki aktorów. Barlow zastąpił grozę Hitchcocka absurdalnym angielskim humorem. Jego opowieść zawiera zresztą sporo parodystycznych cytatów z filmów mistrza, np. scenę morderstwa pod prysznicem z "Psychozy" i pościg samolotowy z "Północy - północnego zachodu".

Skomplikowane perypetie Richarda Hannay\'a, urągające wszelkim zasadom scenicznego prawdopodobieństwa, są po to, żeby śmiać się z teatru i jego umowności. Reżyserzy Jerzy Jan Połoński i Jarosław Staniek proponują teatr, w którym można zagrać wszystko przy użyciu (prawie) niczego. Kiedy bohater grany przez Artura Zawadzkiego ucieka przez okno, musi się przecisnąć przez trzymaną w rękach ramkę. Kiedy wspina się na dach pociągu, wiatr spektakularnie "porywa" mu czapkę (aktor ciska ją w kulisy). A gdy wygląda nocą przez okno, natychmiast na scenę wjeżdża latarnia trzymana przez szpiegów o wyglądzie najbardziej szpiegowskim z możliwych. Aktorzy stają na głowie - dosłownie także - by sprostać wszystkim zadaniom. A publiczność pokłada się ze śmiechu. Do czasu...

Mnożone w nieskończoność sytuacje szybko przestają zaskakiwać. Część rozwiązań zaczyna się powtarzać, a aktorzy dostają zadyszki od liczby przebieranek. Komediowy potencjał wyczerpał się bowiem już w pierwszej części spektaklu. Sceniczna moc wielkiego wygłupu ma w końcu swoje ograniczenia.

Patrick Barlow "39 stopni" (wg Simona Corble\'a i Nobby\'ego Dimona), reż. Jerzy Jan Połoński, Jarosław Staniek, scenografia Marta Ewa Dąbrowska, kostiumy Dorota Zalewska, premiera 9 października 2009 roku w Teatrze Powszechnym

Monika Wasilewska
Gazeta Wyborcza Łódź
15 października 2009
Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...