Znamy nominowanych (FILM)

31. edycja Paszportów POLITYKI - Gala: 16 stycznia 2024 r.

Ogłaszamy nominacje do 31. edycji Paszportów POLITYKI, jednych z najważniejszych i najbardziej prestiżowych nagród w świecie kultury w Polsce, przyznawanych przez tygodnik POLITYKA.

 

W pierwszym etapie eliminacji 52 osoby reprezentujące polską krytykę i pilnie obserwujące kulturalną rzeczywistość wybrały w tym roku propozycje także spoza sfery, którą się na co dzień zajmują. Chodziło o „rozszczelnienie" twardych podziałów, co np. od razu zaowocowało pierwszą w historii nominacją dla komiksu czy płyty z muzyką metalową. Nominacje przyznano w siedmiu kategoriach: film, książka (dawna nazwa: literatura), teatr, sztuki wizualne, muzyka poważna, muzyka popularna i kultura cyfrowa.

Nazwiska młodych artystów i twórców nominowanych do Paszportów POLITYKI 2023 zostaną opublikowane 6 grudnia 2023 r., w najnowszym wydaniu tygodnika POLITYKA (nr 50/2023). W kolejnym etapie Kapituła składająca się z dziennikarzy tygodnika POLITYKA wyłoni tegorocznych laureatów.

Laureatów poznamy 16 stycznia 2024 r. podczas Gali wręczenia Paszportów POLITYKI, transmitowanej w telewizji TVN oraz na facebook.com/TygodnikPolityka, facebook.com/paszportypolityki i kanale YouTube POLITYKI. Tradycyjnie wręczymy wtedy nagrodę specjalną, Kreatora Kultury, której partnerem jest niezmiennie Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.

Po raz pierwszy wręczymy Paszport Czytelników POLITYKI. To nasi czytelnicy wybiorą laureatkę lub laureata spośród wszystkich 21 nominacji, a głosować będzie można już od dziś za pomocą formularza dostępnego subskrybentom (polityka.pl/paszporty).

Zapraszamy do oglądania, a przedtem do zapoznania się z sylwetkami nominowanych do tegorocznych Paszportów POLITYKI na platformie paszportypolityki.pl.
__

Nominacje do paszportow POLITYKI 2023 FILM

Nina Lewandowska, Kamila Tarabura

Pierwsza jest scenarzystką (ur. 1995 r.), druga scenarzystką i reżyserką (ur. 1990 r.). Łączy je wrażliwość i podobny typ zainteresowań, krążących wokół relacji rodzinnych, skupionych na śledzeniu, czym jest bliskość i przyjaźń. Razem zrealizowały krótkometrażową fabułę „Chodźmy w noc" wyróżnioną na Warszawskim Festiwalu Filmowym oraz dobrze przyjęty sześcioodcinkowy serial „Absolutni debiutanci" dla Netflixa, zmysłowo i z wyczuciem opisujący moment dorastania, nastoletnich poszukiwań tożsamości. Krytycy dostrzegli śmiałe nawiązania m.in. do klimatów „Marzycieli", „Tamtych dni, tamtych nocy" oraz kina autorskiego lat 90. Lewandowska jest absolwentką scenariopisarstwa PWSFTViT w Łodzi. Tarabura pochodzi z Rybnika, ukończyła Warszawską Szkołę Filmową. Zanim doszło do zawiązania twórczego tandemu, próbowała sił w reklamie, robiła teledyski, ukończyła też szkołę Wajdy. Ninę, która pierwsze zawodowe kroki stawiała w writers' roomach przy serialach premium w Canal+ Series Lab i HBO poznała w Studiu Munka. Kamila pracowała też przy „Zielonej granicy" jako jedna z dwóch bliskich współpracowniczek reżyserki.

__

Paweł Maślona

Reżyser i scenarzysta (ur. 1983 r.). Ukończył politologię na Uniwersytecie Jagiellońskim i reżyserię na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego im. Krzysztofa Kieślowskiego w Katowicach. Doświadczenie filmowe zdobywał na planie „Chrztu" Marcina Wrony, gdzie był asystentem reżysera. Później został także współscenarzystą „Demona". Po rozedrganym „Ataku paniki", pełnometrażowym debiucie fabularnym nominowanym do Paszportu POLITYKI w 2017 r., o którym krytycy pisali, że jest popisem reżyserskiej wirtuozerii, Maślona razem z Mikołajem Lizutem współreżyserował serial „Pisarze". Do kina wrócił, mierząc się z wyzwaniami widowiska historycznego. Nagrodzony Złotymi Lwami w Gdyni „Kos" to obraz skłóconej, targanej nienawiścią XVIII- wiecznej Rzeczypospolitej rozpadającej się po drugim rozbiorze. Rozpięty między biegunami wajdowskiego wizjonerstwa i brutalnej ironii spod znaku Tarantino, opowiada o powracającym z Ameryki Tadeuszu Kościuszce próbującym wzniecić powstanie. Film Maślony nie jest patriotycznym eposem, tylko krzywym zwierciadłem dedykowanym entuzjastom lukrowanej wersji historii.

__

DK Welchman

Reżyserka, scenarzystka, montażystka, producentka podpisująca się wcześniej jako Dorota Kobiela-Welchman (ur. 1978 r.). Ukończyła warszawską ASP. Razem z mężem Hugh Welchmanem są autorami „Twojego Vincenta", pełnometrażowej animacji malarskiej poświęconej życiu i twórczości Vincenta van Gogha. Film powstawał z udziałem ponad stu malarzy z całego świata, zdobywając m.in. Europejską Nagrodę Filmową, nagrodę publiczności na festiwalu w Annecy, Orły za montaż i scenografię, a także nominacje do Oscara, BAFTA i Złotego Globa. Jest czterokrotną laureatką stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego za osiągnięcia w rysunku i w malarstwie. Szlify filmowe zdobywała w Warszawskiej Szkole Filmowej. Pracowała też przy filmach animowanych kolegów z łódzkiej filmówki, Wojtka Wawszczyka i Kamila Polaka, a także przy projektach komercyjnych z efektami specjalnymi. Nad „Chłopami", drugą pełnometrażową malarską animacją, pracowało ponad stu malarzy z Polski, Serbii, Ukrainy i Litwy. Sukces przypieczętowany rekordową frekwencją (w Polsce zobaczyło film ponad 1,5 mln widzów) został osiągnięty także kunsztem dramaturgicznym, dzięki któremu udało się wyrazić ducha powieści Reymonta, a jednocześnie nadać nowej wersji „Chłopów" współcześnie brzmiące, uniwersalne przesłanie. Film jest polskim kandydatem do Oscara.

__

Ponadto zgłoszeni zostali:
Olga Chajdas, Grzegorz Dębowski, Lena Góra, Maciej Hamela, Kuba Mikurda, Maria Kowalska, Eryk Kulm, Anna Maliszewska, Agnieszka Przepiórska, Alin Szewczyk.

__

Oni nominowali
Jakub Banasiak (Magazyn SZUM), Jan Błaszczak (Dwutygodnik.com, „Tygodnik Powszechny"), Dobromiła Błaszczyk (Contemporary Lynx), Rafał Bryndal („ZAiKS Wiadomości"), Jacek Cieślak („Rzeczpospolita", „Teatr"), Katarzyna Czajka-Kominiarczuk (Zwierz Popkulturalny), Anna S. Dębowska („Gazeta Wyborcza"), Łukasz Drewniak (Teatralny. pl), Gabi Drzewiecka (Chillizet, TVN, Glamour, trójkąt na YT), Mirosław Filiciak (Uniwersytet SWPS), Jacek Hawryluk (Polskie Radio Dwójka), Barbara Hollender („Rzeczpospolita"), Alek Hudzik (Mintmagazine.pl), Katarzyna Janowska (Onet.pl, „Newsweek"), Eliza Kącka (Uniwersytet Warszawski), Piotr Kofta (krytyk niezależny), Piotr Kosiewski („Tygodnik Powszechny"), Dariusz Kosiński („Tygodnik Powszechny", Uniwersytet Jagielloński), Zofia Król (Dwutygodnik.com), Monika Kwaśniewska-Mikuła („Didaskalia", Uniwersytet Jagielloński), Łukasz Maciejewski (Szkoła Filmowa w Łodzi, Interia.pl), Jakub Majmurek („Krytyka Polityczna"), Paulina Małochleb (Uniwersytet Jagielloński, blog „Książki na ostro"), Anna Marchewka (literaturoznawczyni i krytyczka), Jacek Marczyński („Rzeczpospolita", „Ruch Muzyczny"), Katarzyna Niedurny (Dwutygodnik.com, „Gazeta Wyborcza", Podcast o Teatrze), Michał Nogaś („Gazeta Wyborcza", Radio Książki), Marta Perchuć-Burzyńska (Tok FM), Anita Piotrowska („Tygodnik Powszechny"), Iza Pogiernicka (twitch. tv/9kier, „CD-Action"), Adriana Prodeus („Kino"), Anna Sańczuk/Maciej Ulewicz (Kultura do Kwadratu), Paweł Schreiber (UKW), Barnaba Siegel („CD-Action"), Karol Sienkiewicz („Gazeta Wyborcza"), Jędrzej Słodkowski („Gazeta Wyborcza"), Krzysztof Stefański („Ruch Muzyczny"), Rafał Syska (Narodowe Centrum Kultury Filmowej), Wojciech Szot (blog „Zdaniem Szota"), Jarek Szubrycht („Gazeta Wyborcza"), Agnieszka Szydłowska (newonce.radio), Bogna Świątkowska (Fundacja Bęc Zmiana), Jan Topolski („Glissando"), Grażyna Torbicka (niezależna dziennikarka, dyrektorka festiwalu Dwa Brzegi), Jacek Wakar (blog Zdania Wakara), Michał Walkiewicz (Filmweb.pl), Marcin „Flint" Węcławek (Interia.pl, CGM, Polityka.pl), Marlena Wieczorek (meakultura.pl), Michał Radomił Wiśniewski (Dwutygodnik.com), Kinga A. Wojciechowska („Presto"), Elwira Wojtunik (Fundacja Photon, Patchlab Digital Art Festival) oraz dziennikarze działu kultury tygodnika POLITYKA.

(-)
Polityka
7 grudnia 2023
Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92 Notice: Undefined index: id in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/modules/default/views/scripts/article/details.phtml on line 92
Notice: Undefined index: banner4 in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/layouts/scripts/layout.phtml on line 121 Notice: Undefined index: banner5 in /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/kreatywna-fabryka_pl/public/nowa_grafika/Application/layouts/scripts/layout.phtml on line 124

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia