Eksplozja radości

Aurora Lagattuta. Ukończyła studia aktorskie prestiżowego nowojorskiego Fordham University at Lincoln Center, specjalizuje się w teatrze ruchu. Jej multimedialny spektakl "Inside the Whale" (premiera w sierpniu 2013 r.), otrzymał nagrodę dla najlepszego monodramu w kategorii Teatr Ruchu, podczas nowojorskiego United Solo 2014.

Piątkowy wieczór w Teatrze Syrena był zupełnie inny od poprzednich. Niby, spektakl był tak jak pozostałe monodramem - prawie monodramem, bo cały czas na scenie, oprócz Lagattuto była Maria Peszek, znakomicie czytająca ( interpretująca ) polską wersję tekstu, ale "Inside the Whale" oparty jest wyłącznie na działaniach ruchowych artystki i jej choreografii. Warstwa tekstowa stanowiła tylko tło, dodatek. Całość przekazu skupiona była na warstwie wizualnej + muzyce mechanicznej. Cały czas, z tyłu sceny, na "horyzoncie" wyświetlane były slajdy na przemian z filmem, nakręcone i zmontowane specjalnie do tego spektaklu. Na ekranie, oprócz tytułowego wieloryba pływały w morzu / rzece / basenie dwie dziewczyny w pięknych wieczorowych sukniach, czasami w butach. Pływały, to mało powiedziane, one jak syreny cały czas były w zanurzeniu i pod woda wykonywały skomplikowane ewolucje. Ciekawostką w ostatniej scenie z parasolką, jest długa i dostojnie przepływająca przez ekran barka, na której flagsztoku dumie powiewa polska bandera.

Trzeba przyznać, że Lagattuta wykonuje gigantyczną pracę w czasie trwania spektaklu, bo jej układy są bardzo energożerne i długimi sekwencjami wykonywane w szaleńczym tempie. Jednak nie widać po niej śladu zmęczenia, natomiast cały czas sprawia wrażenie, że to co robi, sprawia jej ogromną radość.

Całość stanowi bardzo ciekawą propozycję i broni się walorami wizualnymi, plastyką ruchu aktorki, grą świateł, projekcją multimedialną.

W sumie ciekawa propozycja, która wzbudza zainteresowanie na świecie. Artystka otrzymała już zagraniczne stypendia i występowała m. in. w Bali Purnati na indonezyjskiej wyspie Bali, w Barcelonie i Santander w Hiszpanii oraz w podberlińskim Instytucie Ponderosa, w Niemczech. Teraz do tego grona dołączył Teatr Syrena w Warszawie.



Krzysztof Stopczyk
http://kulturalnie.waw.pl
24 czerwca 2015