Krakowskie polecenia weekendowe

W tym tygodniu na krakowskich scenach między innymi: dramat o umieraniu, komedia o chorobie i musical z wątkiem kryminalnym. Dla najmłodszych – klasyka od braci Grimm w muzyczno-lalkowej odsłonie. Natomiast mieszkańcy Tarnowa mogą zapoznać się ze spojrzeniem na relacje damsko-męskie przez prymat utworów Agnieszki Osieckiej.

„Bezmatek" – reż. Marcin Liber – Teatr Ludowy
piątek, 10 września 2021, godz. 19:00, Scena pod Ratuszem
sobota, 11 września 2021, godz. 19:00, Scena pod Ratuszem
niedziela, 12 września 2021, godz. 19:00, Scena pod Ratuszem

Wstrząsający do bólu spektakl Marcina Libera, inspirowany książką nagrodzonej paszportem „Polityki" Miry Marcinów. Opowiada o doświadczeniu śmierci bliskiej osoby, ale też o tym jak z czasem zmienia się rozumienie dawnych zależności. Jest to tym bardziej fascynujące, że matka w tej relacji w niczym nie przypomina stereotypowego ideału, traktuje córkę bardziej jako partnerkę niż dziecko, ale w tym niepoprawnym układzie rodzi się niezwykle silna więź. Te nieoczywiste role matki i córki brawurowo grają Katarzyna Tlałka i Maja Pankiewicz.
(Materiał teatru)

„Chory z urojenia" – reż. Giovanni Pampiglione – Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie
piątek, 10 września 2021, godz. 19:00, Duża Scena
sobota, 11 września 2021, godz. 18:30, Duża Scena

Uwielbiana przez widzów, nieschodząca z afisza od ponad piętnastu lat, ogromnie śmieszna i wiecznie aktualna klasyczna komedia Moliera! Francuski mistrz gatunku obśmiewa w niej ludzką głupotę, zacofanie, obłudę i podłość. Ukazuje świat, w którym wszyscy są „chorzy", tuszując w ten sposób swój smutek, czy swoją samotność. Reżyser Giovanni Pampiglione zamyka ten tekst w niezwykle efektownej i rzadko dziś spotykanej formie komedii dell'arte. To spektakl, który bawi do łez, nie uciekając przy tym od chwil głębokiej refleksji.
(Materiał teatru)

„Chicago" – reż. Wojciech Kościelniak – Krakowski Teatr VARIETE
piątek, 10 września 2021, godz. 19:00
sobota, 11 września 2021, godz. 18:00
niedziela, 12 września 2021, godz. 17:30

Tabloidowe sensacje? Intrygujące relacje? Korupcja w wymiarze sprawiedliwości? W tej historii tego nie brakuje. Elektryzująca akcja nie zawiedzie wielbicieli kryminalnych zagadek. Chicago to muzyczna opowieść, która odkrywa przed widzem świat prohibicji, skandali oraz show biznesu. Podróż w czasie do Ameryki lat 20. zaaranżował znakomity duet reżysersko-choreograficzny: Wojciech Kościelniak oraz Ewelina Adamska-Porczyk. Jedno jest pewne: ten musical to wybuchowa mieszanka porywających utworów, znakomitej choreografii, świetnej rozrywki i niepowtarzalnego klimatu – po prostu All That Jazz.
(Materiał teatru)

„Tonąca dziewczyna" – reż. Karol Klugowski – Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej
sobota, 11 września 2021, godz. 19:15, Scena Kameralna
niedziela, 12 września 2021, godz. 19:15, Scena Kameralna

W świecie, w którym język coraz bardziej traci łączność ze światem pozajęzykowym – „światem faktów" – a symbol sprowadzany jest często do pustego znaku (czego najlepszym przykładem z dziedziny cyfrowych technologii są „emotikony"), rola sztuki – w tym teatru – ulega znaczącemu przekształceniu. Transformacja polega na porzuceniu opowiadania historii jako głównego celu teatru na rzecz wytworzenia obrazu, który będzie wykraczał poza jego możliwy opis. Wszelki opis stanowi bowiem pojęciową próbę ujęcia danego zjawiska, obraz natomiast zawiera przekaz emocjonalny, a tym samym wartościowanie. Szok, konfrontacja fikcyjnego świata wykreowanego w medium artystycznym ze światem, w którym jesteśmy zanurzeni, umożliwia pobudzenie refleksji o alternatywie względem zastanego porządku.

Obraz Tonąca dziewczyna Roy'a Lichtensteina i pierwsza aria z video-opery Fausto Romitellego An Index of Metals to ważne inspiracje, które ostatecznie pozostają w spektaklu nierozpoznawalne. Zaproponowany kolaż tekstów T. Różewicza, H Müllera, T. Borowskiego oraz T. S. Eliota ucieleśnienia prezentowaną myśl teatralną (zwłaszcza na gruncie nowoczesnej formy aktorskiej) i koresponduje z muzyczną ideą dramaturgii spajającą kompozycję przedstawienia. Sens zestawień oraz sposób ich funkcjonowania w ramach całości powinien wyłaniać się w indywidualnym procesie interpretacji każdego widza.
(Materiał teatru)

„Apetyt na czereśnie" – reż. Ireneusz Pastuszak – Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie
sobota, 11 września 2021, godz. 19:00, Mała Scena
niedziela, 12 września 2021, godz. 16:00, Mała Scena
niedziela, 12 września 2021, godz. 19:00, Mała Scena

Mężczyzna i Kobieta. Oboje po przejściach. Spotykają się w przedziale pociągu i skazani na wspólną podróż wspominają dobre i złe chwile swoich zakończonych związków, wcielając się w postaci z przeszłości. Dialogi między nimi są nie tylko finezyjne i dowcipne, ale też przeplatane wyjątkowej urody piosenkami z muzyką Macieja Małeckiego.
„Apetyt na czereśnie" to bolesna i pełna humoru zarazem analiza relacji damsko - męskiej, w czym Agnieszka Osiecka była niedoścignioną mistrzynią.
(Materiał teatru)

„Czerwony Kapturek" – reż. Waldemar Wolański – Teatr Groteska
niedziela, 12 września 2021, godz. 11:00, Sala Teatralna
niedziela, 12 września 2021, godz. 13:30, Sala Teatralna

Czerwonego Kapturka powinni poznać wszyscy. Dlatego właśnie, z myślą o najmłodszych widzach, przygotowaliśmy bajkę wg scenariusza Jana Brzechwy. Proponowana przez nas wersja popularnej historii to niezwykle kolorowy, wesoły, żywiołowy, roztańczony i rozśpiewany musical dla dzieci, który - mamy nadzieję - będzie świetną okazją do zabawy także dla rodziców.

Główni bohaterowie to proste, jak z dziecięcych rysunków, lalki - wielkie głowy, długie cienkie kończyny z gumy, wielkie dłonie i stopy. Dłonie to rękawiczki na rękach aktorów, stopy-kapcie na stopach aktorów. Lalki nie są śliczne, realistyczne czy wyrafinowane plastycznie, ale wesołe, trochę karykaturalne, a przede wszystkim dynamiczne. Czasami złudzenie jest pełne (gdy aktor kryje się za lalką), ale niezbyt się o to dba. Historia Czerwonego Kapturka jest przecież znana, nawet najmłodsi widzowie wiedzą, jak się potoczy. Ważniejsza wydaje się zabawa w teatr, w samo snucie opowieści. Taniec, śpiew, trochę złośliwe, trochę ciepłe pokazywanie charakterów, bynajmniej nie sentymentalnie.
(Materiał teatru)



Paulina Zięciak
Dziennik Teatralny Kraków
10 września 2021