Krystian Lupa - istotny punkt odniesienia

Polifonie Literackie to cykl spotkań i dyskusji z udziałem najważniejszych postaci polskiej kultury. Kolejnym gościem będzie Krystian Lupa – polski reżyser teatralny, scenograf, grafik, dramaturg, tłumacz oraz pedagog.

Na zaproszenie Regionalnego Instytutu Kultury i Fabryki Silesia, do Katowic przyjedzie jeden z najbardziej znanych polskich reżyserów teatralnych w Europie - Krystian Lupa. 2 lutego 2018 r o godzinie 17.00 będzie gościem organizatorów cyklu spotkań Polifonie Literackie. Tematem spotkania będzie stan, poziom i kondycja polskiego teatru pod koniec drugiego dziesięciolecia dwudziestego pierwszego wieku. Zapewne pod wpływem zadawanych pytań reżyser odniesie się także do „Procesu", jego ostatniej inscenizacji teatralnej, zrealizowanej w warszawskim Teatrze Nowym, z Marcinem Pempusiem i Andrzejem Kłakiem w roli Franza K.. Ciekawe, co przygotowali organizatorzy jako powód do spotkania i jako płaszczyznę rozmowy wielkiego artysty z katowicką publicznością.

W imieniu szefostwa RIG-u i FS zachęcamy do uczestnictwa i być może do aktywności na spotkaniu z tym niekonwencjonalnie myślącym twórcą, który ma zapewne wiele do opowiedzenia o swoim teatralnym życiu, o artystycznej drodze, a przede wszystkim o intelektualnych relacjach z takim autorami jak Bertolt Brecht, Stanisław Ignacy Witkiewicz, Witold Gombrowicz, Johann Wolfgang Goethe, Frank Wedekind, Stanisław Przybyszewski, Bogusław Schaeffer, Fiodor Dostojewski, Rainer Maria Rilke, Hermann Broch, Michaił Bułhakow, Fryderyk Nietzsche, Lars Norén czy Thomas Bernhard, którego twórczością zajmował się najintensywniej. Krystian Lupa jest przez wielu uważany za teatralnego znawcę i wyznawcę jego twórczości. Właściwie twórczość Thomasa Bernharda znana jest w naszym kraju głównie przez teatralne propozycje Lupy realizowane w Polsce i poza Polską. Ostatnim przedstawieniem wg tego autora była mistrzowska inscenizacja Krystiana Lupy zrealizowana na scenie Teatru Polskiego we Wrocławiu w październiku 2014 - „Wycinka Holzfällen".
Wizyta zapowiada się niezwykle interesująco, tym bardziej, że Krystian Lupa nieczęsto decyduje się na tego rodzaju mentorskie spotkania i zapewne druga taka okazja może zdarzyć się nieprędko.

Lupa od lat jest wykładowcą w Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie, asystentury odbyli u niego prawie wszyscy ważni reżyserzy, którzy następnie w swojej twórczości bądź nawiązywali do jego teatru, bądź się z nim kłócili, ale zawsze traktowali go jako istotny punkt odniesienia – zaznacza Katarzyna Niedurny, krytyczka teatralna, prowadząca spotkanie.

Spotkanie odbędzie się 2 lutego 2018 roku (piątek) o godzinie 17.00 w siedzibie Regionalnego Instytutu Kultury w Katowicach przy ulicy Teatralnej 4 w Katowicach.
Wstęp wolny!
___

Krystian Lupa - urodził się 7 listopada 1943 w Jastrzębiu-Zdroju. Początkowo studiował na Wydziale Fizyki Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. W latach 1963-1969 studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (Dyplom na Wydziale Grafiki, 1969), później przez dwa lata studiował reżyserię filmową w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej (PWSFTiTv) w Łodzi, a następnie reżyserię teatralną w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej w Krakowie w latach 1973-1977.
Po studiach związał się z dwoma teatrami: Teatrem im. Cypriana Kamila Norwida w Jeleniej Górze, gdzie z grupą młodych aktorów prowadził poszukiwania nowych form teatralnego wyrazu i ze Starym Teatrem w Krakowie, który od 1984 stał się najczęstszym miejscem jego pracy.

„Kalkwerk" według powieści Thomasa Bernharda rozpoczął przygodę z twórczością tego pisarza („Immanuel Kant" w Teatrze Polskim we Wrocławiu – 1996 i „Rodzeństwo" w Starym Teatrze – 1996) – która stała się okazją zgłębienia irracjonalnych mechanizmów osobowości i eksperymentów na temat „medialnego aktorstwa".
Syntezą refleksji na temat duchowych przemian człowieka formacji europejsko-chrześcijańskiej stała się adaptacja III tomu „Lunatyków" Brocha – spektakl „Lunatycy. Huguenau, czyli rzeczowość" w Starym Teatrze w Krakowie (1998).
W następnych realizacjach („Powrót Odysa" Stanisława Wyspiańskiego w Teatrze Dramatycznym w Warszawie i „Prezydentki" Wernera Schwaba w Teatrze Polskim we Wrocławiu – oba w 1999) – podjęte zostały penetracje nieświadomych kreacji mitycznych. W adaptacji powieści-testamentu Thomasa Bernharda „Auslöschung – Wymazywanie", Teatr Dramatyczny w Warszawie (2001), została podjęta radykalna próba penetracji kulturowych zafałszowań, w tym również – a może przede wszystkim – zafałszowań kondycji twórczej. W 2009 rozpoczął pracę nad tryptykiem „Persona.Tryptyk". Pierwsza część (2009) – „Persona.Marilyn" poświęcona została Marilyn Monroe, druga – „Persona.Ciało Simone" – Simone Weil (2010).
Od 1983 jest pedagogiem (od 1993 w stopniu profesora) w krakowskiej Wyższej Szkole Teatralnej, w latach 1990-1996 pełnił funkcję dziekana Wydziału Reżyserii.
W Europie uznawany za jednego z najwybitniejszych reżyserów teatralnych.

___

Regionalny Instytut Kultury w Katowicach Kwartalnik Fabryka Silesia jest czasopismem poświęconym zagadnieniom kultury na Górnym Śląsku – z misją rozpoznawania jego fenomenu kulturowego i towarzyszenia dokonującym się w tej sferze zmianom. Czasopismem analizy i refleksji kulturowej. to miejsce spotkań i dialogu z wyjątkowymi postaciami kultury. O kolejnych wydarzeniach będziemy informować na bieżąco.

Kwartalnik Fabryka Silesia jest czasopismem poświęconym zagadnieniom kultury na Górnym Śląsku – z misją rozpoznawania jego fenomenu kulturowego i towarzyszenia dokonującym się w tej sferze zmianom. Czasopismem analizy i refleksji kulturowej.



Ryszard Klimczak
Dziennik Teatralny
2 lutego 2018
Portrety
Krystian Lup