Maria Sartova

Reżyserka teatrana i filmowa, śpiewaczka operowa.
Absolwentka Akademii Muzycznej w Warszawie, jedna z ostatnich uczennic legendarnej Ady Sari.
Kontynuowała studia wokalne u Giny Cignia w Mediolanie, Camille’a Maurane w Paryżu i Rudolfa Bautza w Akwizgranie. Po debiucie w Teatrze Wielkim w Warszawie i Operze Wrocławskiej karierę wokalną rozwijała na scenach europejskich, śpiewając główne partie sopranowe we Francji, Niemczech, Szwajcarii, Włoszech, Izraelu i Stanach Zjednoczonych. Szczególne uznanie zdobyła interpretacją partii Tatiany w Eugeniuszu Onieginie Piotra Czajkowskiego.
Dokonała licznych nagrań muzyki kameralnej i operowej dla Radia France z towarzyszeniem Orchestre National i Orchestre Philharmonique. Spotkanie w Paryżu i współpraca z Bronisławem Horowiczem, uczniem Leona Schillera, wybitnym reżyserem operowym stało się początkiem zmian w jej życiu artystycznym i skłoniło do zainteresowania się reżyserią.
Zrealizowała dla telewizji polskiej i francuskiej filmy dokumentalne poświęcone wybitnym postaciom polskiego i francuskiego życia kulturalnego, z udziałem wybitnych aktorów, takich jak Leslie Caron, Andrzej Seweryn, Maria Laborit, Alexandra Stewart. Od 2002 roku współpracuje z teatrami operowymi i muzycznymi – ma w dorobku reżyserskim m.in. spektakle Poławiacze pereł Georgesa Bizeta i Wolny strzelec Carla Marii von Webera w Teatrze Wielkim w Poznaniu, Bal maskowy Giuseppe Verdiego i Księżniczka czardasza Emmericha Kálmána w Operze na Zamku w Szczecinie (nominacja do nagrody Złota Maska), Hello, Dolly! Jerry Hermana, 42 ulicę Henry Warrena (Złota Maska w kategorii „Przedstawienie roku”), Ragtime Stephena Flaherty (nagroda za pracę zespołową i inscenizację na II Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Muzycznych w Gdyni) oraz Wesoła wdówka Franza Lehára w Gliwickim Teatrze Muzycznym.
Reżyseruje również spektakle operowe i musicalowe we Francji (Lira Orfeusza w Théatre Musical Marsoulan i Kobiety Mozarta w L’Auditorium w Paryżu; Sceny z życia bohemy i Siedem grzechów głównych w Audytorium w Creteil, Chant d’amour et d’extase. Karol Szymanowski w wielokulturowych dialogach, spektakl zrealizowany w ramach Prezydencji Polski w Unii Europejskiej w L’Oratoire du Louvre w Paryżu).

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...