Nikołaj Kolada

Rosyjski pisarz i dramatopisarz, aktor, reżyser, redaktor, pedagog.
Urodził się 4 grudnia 1957 we wsi Priesnogorkowka w Kazachstanie.
Urodził się w rodzinie pracowników sowchozu. W latach 1973-74 uczył się w szkole teatralnej w Swierdłowsku (od 1991 miasto wróciło do starej nazwy Jekaterynburg). Następnie przez siedem lat pracował jako aktor w Swierdłowskim Akademickim Teatrze Dramatycznym. W latach 1978-80 służył w wojsku, po czym powrócił do teatru. W 1983 został wyrzucony za alkoholizm. Wcześniej wysłał kilka opowiadań na konkurs ogłoszony przez Instytut Literacki im. Gorkiego w Moskwie i został przyjęty na tamtejsze studia zaoczne (seminarium prozy). Równocześnie pracował w domu kultury przy kombinacie budowlanym.
Pierwsze opowiadania drukował w prasie swierdłowskiej. W 1986 napisał pierwszą sztukę "Gramy w fanty". Odniósł sukces w Moskwie i Petersburgu. Napisana w 1989 "Proca" zyskała popularność nie tylko w Europie, ale i w Stanach Zjednoczonych, otwierając Koladzie drogę do sławy.
Mimo wspaniale rozwijającej się kariery dramatopisarskiej nie zrezygnował z pracy aktorskiej, grając po dłuższej przerwie różne role, między innymi ojca Laurentego w reżyserowanej przez siebie sztuce Shakespeare'a "Romeo i Julia". Wysoko oceniono rolę Balzaminowa ("Wesele Balzaminowa" Aleksandra Ostrowskiego), Lariosika ("Dni Turbinów" Michaiła Bułhakowa), Popriszczina ("Dziennik wariata" Mikołaja Gogola). Za rolę Małachowa ("Zatrzymajcie Małachowa!" Walerego Arganowskiego) otrzymał nagrodę Swierdłowskiego Komitetu Wojewódzkiego.
Znajomość sztuki aktorskiej i reżyserskiej wywarła duży wpływ na dramaty Kolady i sprawiła, że postacie w jego sztukach to znakomite role dla aktorów. Kolada napisał dotychczas ponad osiemdziesiąt sztuk. Najważniejsze z nich to: "Gramy w fanty" (1986), "Statek głupców" (1986), "Złodziej" (1989), "Proca" (1989), "Gąska" (1989), "Chlupot białych mew" (1989), "Merylin Mongoł" (1989), "Martwa królewna" (1990), "Canotier" (1992), "Ameryka podarowała Rosji statek" (1992), "Słomkowy kapelusz" (1992), "Polonez Ogińskiego" (1993), "Pojedziemy w kraj daleki" (1995), "Dwumian Newtona" (1995), "Teatr" (1996), "Kurza ślepota" (1996), "Geometra" (1997), "Odejdź-odejdź" (1998), "Głupców ustawia się według wzrostu" (1998), "Grupa entuzjastów" (1999), "Tutenchamon" (2000), "Ptak Feniks". W 1994 pisarz zorganizował festiwal "Kolada - plays", w którym wzięło udział osiemnaście teatrów z Rosji i zagranicy.
W latach 1992-93 był stypendystą Akademii "Schloss Solitude" w Stuttgarcie i występował jako aktor w Deutsches Schauspielhaus w Hamburgu. Reżyserował także swoje sztuki w teatrach innych niemieckich miast.
Pisarz wiele podróżuje, zapraszany na premiery swoich sztuk oraz na wykłady na zachodnich uczelniach. We wrześniu 2000 roku, na zaproszenie uniwersytetu w Oksfordzie, wygłosił cykl wykładów o literaturze uralskiej.
Nadal mieszka w Jekaterynburgu. Od 1994 prowadzi seminarium dramaturgiczne w Jekaterynburskim Państwowym Instytucie Teatralnym i pracę ze studentami wysoko sobie ceni. W każdym sezonie teatralnym przygotowuje w kierowanym przez siebie Centrum Dramaturgii Współczesnej przy Jekaterynburskim Teatrze Akademickim maratony teatralne, na których czytane są sztuki młodych dramaturgów. W lokalnej telewizji ma swój własny program "Czarna klasa", jest także redaktorem naczelnym czasopisma "Ural", promującego młode talenty literackie tego regionu Rosji.
Należy do Związku Pisarzy Rosyjskich oraz Związku Działaczy Teatralnych Federacji Rosyjskiej. Jest laureatem licznych nagród i wyróżnień za twórczość pisarską i reżyserską, wśród nich nagrody czasopisma "Tieatralnaja żyzń" (1988), nagrody Jekaterynburskiego Oddziału Związku Działaczy Teatralnych (1997). Za spektakl, który wyreżyserował według własnego dramatu "Odejdź-odejdź" (1998) nominowano go do nagrody państwowej, nagrody prezydenta Rosji oraz nagrody mera Jekaterynburga. W 1999 otrzymał Międzynarodową Nagrodę im. Konstantego Stanisławskiego.
W Polsce najbardziej znane są jego sztuki: „Baba Chanel”, „Gąska”, „Martwa królewna”, „Merylin Mongoł”, „Proca”, „Statek szaleńców”, „Zona”, "Rewizor", „Marzenie Nataszy”, „Maskarada”, "Ożenek".

powiązane artykuły:
(Nie) pełny jubileusz Witkacego i „Witkacego" 22.03.2022 „Wiśniowy sad"- sygnowany wódką i siekierą 10.11.2021 Nie zostaje już nic i tylko jakiś owad... - "Wiśniowy Sad" - reż. Nikołaj Kolada - Teatr Witkacego w Zakopanem10.11.2021 Rosja wstaje z kolan 26.01.2018 Opowieść idioty 08.01.2018 Kolada w Teatrze Śląskim - "Dwanaście krzeseł" - reż. Nikołaj Kolada - Teatr Śląski w Katowicach30.12.2017 Zapraszamy na "setkę" 17.11.2017 4 nagrody dla Teatru Śląskiego - 20. Ogólnopolski Festiwal Komedii Talia20.09.2016 Opowiem wam Gogola po swojemu 27.11.2015 Lepiej się nie żenić 20.11.2015 Szum pawich piór... 09.11.2015 Od Wschodu do Zachodu - "Ożenek" - reż. Nikołaj Kolada - Teatr Śląski w Katowicach23.10.2015 Czy odważysz się wziąć ślub? - "Ożenek" - reż. Nikołaj Kolada - Teatr Śląski w Katowicach21.10.2015 Ukraiński kanon - o teatrze Nikołaja Kolady25.02.2015 Wieczny bal masek 10.12.2014 Kolada na wiele sposobów 29.11.2014 Jekaterynburski Hamlet 17.11.2014 Kolada w Tłustej Languście - "Merylin Mongoł" w wykonaniu Grupy T_ART15.11.2014 Na otwarcie Festiwalu Kolady - "Rewizor" - reż. Nikołaj Kolada - Teatr Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Warszawie30.10.2014 Słońce rosyjskiej dramaturgii13.09.2013 Nikołaj Kolada za rok w Wybrzeżu - Rosyjski dramatopisarz będzie reżyserował w Teatrze Wybrzeże12.07.2013 Sukces Agnieszki Skrzypczak - 7. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Współczesnej Dramaturgii "Kolyada-Plays" w Jekaterynburgu28.06.2013 Sześć aktorskich armat i moździerz... 19.03.2013 Nikołaj Kolada reżyseruje w Jaraczu - W marcu aż dwa spektakle premierowe04.03.2013 Autor na prapremierze 21.07.2012 O niewyczerpanym pragnieniu życia 16.07.2012

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia

Łabędzie
chor. Tobiasz Sebastian Berg
„Łabędzie", spektakl teatru tańca w c...