Arystofanes w szczegółach

"Arystofanes" - aut. Olga Śmiechowicz - Sub Lupa

Podręczniki akademickie raczą nas zwykle suchymi faktami. Różnie bywa natomiast z ich przystępnością, jeśli chodzi o formę podawania informacji. Od dr Olgi Śmiechowicz otrzymujemy swego rodzaju ciekawostkę. Pozycję naukową, która pasjonatom filologii klasycznej pozwala zapoznać się (w szczegółach!) z pisarstwem komediowym Arystofanesa. Jednak naukowy język współgra tu z żartobliwymi komentarzami, które skutecznie rozbijają twardą formę i nadają tekstowi lekkości.

Zdecydowanie trzeba powiedzieć jedno – nie jest to książka dla każdego. Z tego względu, że właściwie od pierwszego do ostatniego słowa będziemy całkowicie zanurzeni w antyczną rzeczywistość. Nie można uważać tego za błąd, natomiast należy mieć świadomość, że spotkamy się tu z niezwykle dogłębną analizą tematu. Ci, dla których filologia klasyczna nie jest tematem szczególnego zainteresowania, będą mogli nieco się znużyć, jednak żaden czytelnik nie zaprzeczy, że autorka wykonała wielką pracę. Szczególnie, jeśli zajrzymy na koniec i przejrzymy obszerną bibliografię – w części także obcojęzyczną.

Natomiast każda osoba, która literaturę starożytną niemal „kocha, lubi, szanuje", otwierając opracowanie dr Śmiechowicz zasiądzie do czytelniczej uczty. Znajdziemy tu dokładny opis tła historycznego, możemy zapoznać się z także z sytuacją społeczno-polityczną. Dowiadujemy się, że często miała ona (aluzyjnie lub wprost) wpływ na treść komedii. Podobnie jak stosunki między autorami. Śmiechowicz zwraca uwagę głównie na dwa motywy w komediach Arystofanesa: erotykę (nierzadko aluzyjną, ale często podawaną wprost) oraz „przepychanki" między pisarzami, którzy byli przecież dla siebie konkurencją.

Pozycja zawiera także sporą ilość cytatów i wyjaśnienia niuansów językowych, które mają wpływ na tłumaczenia komedii. „Arystofanes" jest bardzo ważnym, kompilacyjnym opracowaniem dla badaczy literatury, ale z chęcią też powinien po nią sięgnąć pasjonat Antyku. Dzięki temu możemy poznać treść komedii, do których nie każdy ma dostęp (choć, jak dowiadujemy się z końcówki – komedie zostały współcześnie wydane także w formie komiksów), jak również wiedzę na temat samego życia tamtejszego społeczeństwa. Warto zwrócić też uwagę na jedną rzecz – w naukowy język wplecione są swobodne, często żartobliwe komentarze, co nie tylko uprzyjemnia lekturę, ale też przypomina, że za tą wielką pracą pisarską stoi osoba, która sama chciałaby taką książkę przeczytać.

Joanna Marcinkowska
Dziennik Teatralny Kraków
24 grudnia 2015
Książki
Arystofanes

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia

Łabędzie
chor. Tobiasz Sebastian Berg
„Łabędzie", spektakl teatru tańca w c...