Ze sceny Opery Nova na płytę DVD (2)

„Rusałka” – reż. Kristina Wuss - Opera Nova w Bydgoszczy – nagranie na DVD

Opinie międzynarodowej krytyki muzycznej dodają skrzydeł artystom i realizatorom bydgoskich inscenizacji operowych. Balet „Zniewolony umysł" w choreografii Roberta Bondary jest w trakcie zapisu w wersji cyfrowej przez firmę fonograficzną DUX. Następna będzie opera „Halka" z Jolantą Wagner w tytułowej roli, w reżyserii Natalii Babińskiej.

Początek - część pierwsza

Obca Księżna przy bilardowym stole

Natomiast Christie Grimstad dodaje, że „wyglądający jak młodzieńczy nastolatek Tadeusz Szlenkier z lekko metaliczną barwą, sprawia wrażenie jakby zakochał się czysto kurtuazyjnie, robiąc tym samym aluzje do naiwności młodzieńca , który czuje się bardziej dobrotliwym księciem niż raczej mściwym mężczyzną. Aż do aktu II, w którym poznajemy stalowo chłodną Katarzynę Nowak-Stańczyk jako Obcą Księżną, która kroczy wokół stołu bilardowego wymachując kijem bilardowym, wyzywająco ubraną jak barmanka, przywołująca czasy Gorączki Złota".
Z kolei Richard Kraus z „MusicWeb International" , portalu tworzonego przez melomanów, założonyego przez Fundację Williama Alwyna w 1995 roku, tak ocenił solistów Opery Nova: „ - Bydgoscy śpiewacy są całkiem dobrzy. Magdalena Polkowska jako Rusałka śpiewa przyjemnie ze znaczną mocą. Nie usuwa w cień Renée Fleming (która nagrała tę rolę przynajmniej trzy razy – w Pradze, Paryżu i Nowym Jorku), ale mnie podobało się jej wykonanie. Tadeusz Szlenkier jest czasami trochę sztywny jako Książę, lecz uruchamia swój słodki głos płomiennie i z mocą. Wodnik Jacka Greszty jest odpowiednio melancholijny jako zmartwiony ojciec i wyraża odczucia patriarchy, który stracił kontrolę. Ježibaba w wykonaniu Dariny Gapicz jest wspaniałą czarownicą, bardziej stylową niż większość, ale i zabawną i ujmującą".

Jedna z pierwszych lirycznych scen w Polsce

Podobnie uważa Jean-Charles Hoffelé z „Clic Musique". „- Realizacja niewiarygodnie piękna, wysuwa na pierwszy plan wspaniały zespół śpiewaków: poruszająca Magdalena Polkowska o bursztynowej barwie głosu i subtelnych wysokich rejestrach w partii tytułowej Rusałki, dawno niewidzianej przeze mnie w takim wykonaniu, Katarzyna Nowak-Stańczyk tworzy krwistą Obcą Księżniczkę, czystą ucztą wokalną jest partia Księcia wykonywana przez Tadeusza Szlenkiera (idealnie aktorsko oddany chwiejny charakter postaci). Wodnik Jacka Greszty – postać sceniczna na granicy niemalże szaleństwa – został dobrze równoważony zgryźliwością i werwą Ježibaby w wykonaniu Dariny Gapicz. To wyrazista postać, o wielkim głosie, jest objawieniem tego wieczoru, który przypomina, iż Opera Nova w Bydgoszczy jest jedną z pierwszych lirycznych scen w Polsce".

Imponująca warstwa muzyczna pod batutą Macieja Figasa

Międzynarodowa krytyka wysoko oceniła także orkiestrę Opery Nova pod batutą Macieja Figasa. „- Już choćby poprzez pasaże symfoniczne główna rola przypada orkiestrze. Pod kierownictwem Macieja Figasa muzyka Antonina Dvořáka jest interpretowana mocno, a przy tym z wrażliwością i nastrojowo. Orkiestra, tak samo jak i zespół, potrafi utrzymać na scenie napięcie aż do samego końca - uznał Uwe Krusch z magazynu „Pizzicato". - Maciej Figas dyryguje energicznie, z rzetelnym oddaniem zapisów partytury z momentami wspaniałą grą orkiestry, nawet wtedy, gdy muzycy nie są zawsze idealnie zgrani – dodaje Jan Smaczny z BBC. Podobnie zachwyca się warstwą muzyczną opery i Christie Grimstad z „ConcertoNet", pisząc, że „imponująca jest warstwa muzyczna pod kierownictwem Macieja Figasa: znakomicie osadzona, przekazuje namiętną impulsywność, którą ilustrują ujęte w scenografii koła zębate, wprawione w niespokojne podekscytowanie. Odczuwa się tempo, które w magiczny sposób przenosi muzykę wprost z pulpitów orkiestry, niemalże wkręcając widza do wnętrza kanału orkiestrowego. Solidne wykonanie partii przez odtwórców głównych ról potęguje wyrazistość postaci i przyczynia się do przyjemnego odbioru".
A Jean-Charles Hoffelé z „Clic Musique" dodaje. „ - Muzyka Dvořáka, niezwykle subtelnie prowadzona pod poetyckim kierownictwem Macieja Figasa, nie narzuca się, ona urzeka lub wzrusza".

Eleganckie wykonanie na płycie DVD Wydawnictwa DUX

Całe artystyczne przedsięwzięcie nagrania na płycie DVD opery „Rusałka" Antonina Dvořaka na scenie Opery Nova podsumowuje trafnie Mark Pullinger. „- (...) Maciej Figas czerpie z zaangażowanej gry Orkiestry Opery Nova, a całe przedstawienie zostało uchwycone we wspaniałym dźwięku 5.1 Dolby Digital. Wadą jest, że jedyne znaczniki czasowe na płycie DVD występują tylko na początku każdego aktu, ale tak poza tym jest to w całości wspaniałe osiągnięcie". Natomiast Jean-Charles Hoffelé z „Clic Musique", tak dodaje. „- Wydanie na płycie DVD bardzo dopracowane. Mam nadzieję, że DUX w przyszłości będzie dokumentowało piękne przedstawienia tej sceny operowej". Podobnego zdania jest i Christie Grimstad, trafnie puentując i samą realizację opery oraz jej nagranie na DVD. „ - (...) Wytwórnia Dux prezentuje doskonały montaż filmowy, a jakość dźwięku jest absolutnie pierwszorzędna. (...) ta Rusałka wyciąga z głębin wodnych operę, a eleganckie wykonanie honoruje spuściznę Antonína Dvoráka".

Okładka pełna symboli

Warto jeszcze dodać, że okładka płyty została wykonana przez grafika Wydawnictwa DUX na podstawie zdjęć Marka Chełminiaka. Jest Most Sulimy-Kamińskiego, rzeka Brda. Jest i Książę oraz Rusałka na tle kolorytu zapadającej nocy. Symbolika aż nadto czytelna. Jest i postać Rusałki, której Magdalena Polkowska dała czystość emocji, dziewczęcy wdzięk i naiwność. Zdjęcie to interesująco egzemplifikuje nieziemską Rusałkę w ludzkiej postaci.

Ilona Słojewska
Dziennik Teatralny Bydgoszcz
19 stycznia 2018
Portrety
Kristine Wuss

Książka tygodnia

Słownik biograficzny teatru polskiego, tom III: 1910-2000
Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk,
Praca zbiorowa

Trailer tygodnia